Brieuc de Meeus
© Bart Dewaele

MIVB-baas: ‘Tram 71 hopelijk voor mijn pensioen’

Mathieu De Clercq, Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
21/05/2014

Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB, is een diplomatisch man. Maar dat alles in Brussel zo tergend traag verloopt werkt ook hem op de zenuwen. “Er moet dringend een ander vergunningsbeleid komen voor investeringen van openbaar nut.”

De MIVB staat voor een gigantische opdracht. Tegen 2017 zal het aantal reizigers met twintig procent gestegen zijn, “niet alleen omdat de Brusselse regering het vraagt, niet omdat onze prognoses het zeggen, maar omdat het de realiteit zal zijn,” zegt CEO van de MIVB Brieuc de Meeûs. “Er zijn weinig privébedrijven die dergelijke groeicijfers hanteren.”

Tegelijk verwacht de reiziger ook steeds méér van de MIVB. Beter comfort komt bij enquêtes al twee jaar op rij als nummer één uit de bus. De MIVB maakt hier een prioriteit van: de investeringen in netheid worden opgedreven en achthonderd bovengrondse tram- en bushaltes krijgen real-time tijdsborden.

Veiligheid is al sinds de dood van buscontroleur Iliaz Tahiraj een sleutelelement in de comfortverhoging bij de MIVB. Niet alleen voor de reizigers. “Veiligheid blijft een probleem. Er zijn nog te veel agressies tegen chauffeurs, ondanks de daling vorig jaar. We gaan nu ook de nieuwe strafmaat afficheren in de voertuigen. In New York staat er een gevangenisstraf van zeven jaar op het aanvallen van openbaar personeel. Hier worden de daders vrijgelaten.”

Hardnekkig verzet
Om de groeicijfers te kunnen halen zijn grote investeringen nodig. In eerste instantie kan dat door tijdens de spits en voor en na de spits nog meer bussen, trams en metro’s te laten rijden. Maar daar zijn extra voertuigen voor nodig.

Er worden tegen 2016 honderdvijftig nieuwe hybride bussen besteld en tegen 2018 nieuwe trams. Die laatste zullen mogelijk wat breder zijn dan de huidige trams om de capaciteit te verhogen, al geeft de Meeûs wel toe dat bredere trams niet zo eenvoudig liggen in een stad als Brussel.

In 2015 wil de MIVB het busnet grondig hertekenen, “om het aan te passen aan de socio-economische evolutie van de stad,” zegt de Meeûs. Het tramnet wordt dan weer gestaag uitgebreid. Zo zijn er de nieuwe lijnen naar het UZ Brussel (tram 9), naar Roodebeek (tram 94) en Eurocontrol (tram 62).

En bus 71? De regering heeft beslist om die lijn te vertrammen tussen Naamsepoort en Flagey. De werken starten in 2015, maar het verzet in de buurt is hardnekkig. Brieuc de Meeûs. “Ik hoop de tram nog voor mijn pensioen te zien rijden. En dat duurt nog wel eventjes” zegt de Meeûs flegmatiek.

“Tram 71 moet een fantastische structurerende lijn worden van Bockstael tot Delta. Maar het is, zoals u weet, een moeilijk dossier. En wat nu door de regering is beslist, is maar een klein deel van de lijn. Het is zinloos als de rest er niet komt. Zo zoeken we een traject in de Vijfhoek tussen Naamsepoort en Centraal Station. Er zijn verschillende opties, die niet allemaal even evident zijn: langs het Paleis, langs Bozar, langs de Zavel. Nochtans reed daar een tram in het verleden.”

Dat het allemaal zo lang duurt werkt ook de Meeûs, in al zijn rustige vastheid, op de heupen. “Neem de tramlijn aan Buyl. Al tien jaar proberen wij die in orde te krijgen. Daarom mijn boodschap aan de volgende regering: er moet dringend een kortere vergunningsprocedure komen voor projecten van openbaar nut.”

En dan is er nog de metro. Ook die wordt ingezet om de capaciteit te verhogen. De MIVB bestelt eind dit jaar 43 nieuwe metrostellen, een investering van maar liefst 430 miljoen. Die moet het mogelijk maken om de frequentie van de metrolijn tussen Merode en Weststation op te drijven naar een metro om de twee minuten in 2019 en zelfs naar anderhalve minuut in 2023. Tegen dan zal die lijn volautomatisch rijden.

Nog twee belangrijke dossiers in het ondergrondse: de Grondwettunnel en de Meisertunnel. De eerste, niet ver van het Zuidstation, moet het mogelijk maken om de premetro in de Noord-Zuidverbinding tot een metro om te vormen. “Die werken zullen niet lang meer op zich laten wachten. Over de auto- en tramtunnel onder Meiser wordt minder gesproken, maar die is belangrijk om tramlijn 7 sneller te laten rijden. Over een veertigtal jaren kan op de middenring ook een metro rijden.”

De Meisertunnel zal als cut and cover (graven en overdekken) worden uitgevoerd, en niet met een ondergrondse boor. De verkeershinder riskeert dus aanzienlijk te zijn.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie