© jpplus60
MIVB-gebruikers voor eerst in jaren tevredener
Lees ook: MIVB-reiziger nog minder tevreden
Een en ander blijkt uit de jaarlijkse tevredenheidsenquête die de MIVB laat uitvoeren. 11.704 klanten beantwoordden die deze keer, een derde meer dan in 2010.
De MIVB haalt zowel betere punten voor comfort als voor stiptheid, frequenties en aansluitingen. Opvallende stijgers zijn vooral de aansluitingen op het metro- en de tramnet. Opmerkelijk minpunt blijkt nog steeds het veiligheidsgevoel in de metro en de stations 's avonds.
Een blik op de algemene scores van de vervoersmodi leert dat vooral de tram erop vooruitging. Tramgebruikers kennen nu een score van 6,1 op 10 toe aan hun vervoersmiddel. De absolute score van de metro blijft met 6,3 op 10 wel nipt hoger. Buspassagiers mopperen met een score van 5,7 het meest.
Meer capaciteit, betere frequentie
De MIVB wijst erop dat de betere punten verkregen werden in een moeilijke budgettaire context en met sterk stijgende reizigersaantallen. Dat de klanten toch tevredener zijn, ligt vooral aan de hogere capaciteit en frequentie op verschillende lijnen, vermoedt de maatschappij. Ook nieuwe voertuigen en een optimalisering van de aansluitingen spelen mee. Met name het sluiten van de kleine metroring speelde een belangrijke rol.
Knorrige klanten en blije gezichten
De meest tevreden klanten blijken de mensen die onder 25 en boven 50, reizgers met een vervoersalternatief, nieuwe klanten en mensen die voor privé- en studiedoeleinden reizen. De knorrigste klanten zijn reizigers die zich omwille van professionele redenen verplaatsen (en dus vaak in de drukke spits reizen), tussen 25 en 49 jaar zijn en geen alternatief hebben voor de MIVB.
De vorige jaren was de tevredenheid van de reizigers telkens gedaald, om in 2010 een dieptepunt te bereiken. De maatschappij kreeg toen een score van 5,4 op 10 van haar reizigers. De MIVB weet de lagere scores van de voorbije jaren onder meer aan de perikelen bij het invoeren van het nieuwe metronet. Met name de aansluitingen op dat nieuwe net bleken een pijnpunt.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.