'MIVB kreeg geen vraag om metro te sluiten na aanslag Zaventem'

© Belga
11/05/2016

Volgens preventieadviseur Eric Buslot van de MIVB is er tussen de ontploffingen op Brussels Airport en de aanslag op metrostation Maalbeek "geen aanvraag binnengekomen bij de MIVB om de metro te sluiten". Dat heeft hij woensdag gezegd in de parlementaire onderzoekscommissie. Buslot bevestigde daarbij dat er geen rechtstreekse lijn loopt tussen de FOD Binnenlandse Zaken en de MIVB.

"Ik kan niet bevestigen of ontkennen dat de info over de aanslagen in Zaventem is binnengekomen bij de dispatching. Dat zou kunnen", aldus Buslot, die benadrukte dat de interne evaluatie van 22 maart nog volop aan de gang is. "Bij mijn weten is er geen aanvraag binnengekomen bij de MIVB om de metro te sluiten."

Buslot herhaalde daarmee wat de MIVB enkele dagen na de aanslagen al zei. De vervoersmaatschappij reageerde toen op uitspraken van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon. Die had in de Kamer gezegd dat de beslissing om de metro te ontruimen al om 8.50 uur was genomen, 21 minuten voor de aanslag in het metrostation Maalbeek.

De preventieadviseur bevestigde in de onderzoekscommissie ook dat er geen rechtstreekse lijn loopt tussen de FOD Binnenlandse Zaken en de MIVB. Wordt een bepaalde fase van het rampenplan afgekondigd, dan wordt de vervoersmaatschappij in principe op de hoogte gebracht via de 100-centrale van de Brusselse brandweer.

"Ik heb geen algemeen nood- en interventieplan van het federale niveau", verduidelijkte Buslot. "Moet er nu ook een communicatielijn opgesteld worden met het nationale niveau? Er moet nagekeken worden wat daar de eventuele meerwaarde van is." De kwestie riep bij verschillende commissieleden vragen op. Zij willen immers nagaan of de aanslag in Maalbeek had kunnen voorkomen worden door sneller de metro te sluiten. En of er iets misliep bij de communicatie over de sluiting van het MIVB-net.

Intern noodplan
Buslot zelf sprak zich niet uit over de vraag of na de ontploffingen op Brussels Airport meteen de beslissing had moeten vallen om het MIVB-net te sluiten. "Daar kan ik niet op antwoorden. Dat is de bevoegdheid van het orgaan dat het risico moeten evalueren", reageerde preventieadviseur Buslot op verschillende vragen uit de commissie. "Stel dat de aanslagen in omgekeerde volgorde zouden gebeurd zijn, zou men dan ook gevraagd hebben om Zaventem te sluiten? Ik geef geen antwoord, ik stel gewoon de vraag."

Ook de vraag of een snellere afkondiging van dreigingsniveau 4 de sluiting had kunnen bespoedigen, kon hij niet beantwoorden. "Maar het is niet omdat ergens in België iets gebeurt, dat de MIVB meteen beslist om alles te sluiten", merkte hij op. De bestuurder van het getroffen metrostel nam in elk geval onmiddellijk contact op met de dispatching na de ontploffing in Maalbeek. "Binnen de x seconden is via onze directe lijn onmiddellijk de brandweer verwittigd. En dan treedt meteen ons intern noodplan in werking. Dat is quasi onmiddellijk gebeurd."

CEO hakt knoop door
Zowat meteen na de ontploffing in Maalbeek viel volgens Buslot ook de beslissing om het hele net te sluiten. "Onze ceo heeft onmiddellijk beslist: we sluiten alles. Dat is dan ook gebeurd", zei Buslot nog. Hoe lang het duurt om de hele infrastructuur te ontruimen, kon Buslot niet kwijt. "Dat neemt enige tijd in."

Wel verduidelijkte hij dat MIVB-stations normaal pas gesloten worden op vraag van de hulpdiensten. Al beslissen de eigen MIVB-mensen uiteraard zelf om reizigers te vragen stations te verlaten om hun onmiddellijke veiligheid te garanderen. "Het effectieve sluiten gebeurt dan op vraag van politie of brandweer." Het hele net sluiten kan de MIVB in principe niet zomaar beslissen, zei Buslot nog. Bij de 'lockdown' naar aanleiding van dreigingsniveau 4 in november gebeurde dat op vraag van Binnenlandse Zaken. Maar op 22 maart hakte de ceo dus meteen zelf de knoop door.

Volg de commissie live op onze website.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni