De MIVB test een nieuwe spooruitrusting om het veilig dwarsen van tramsporen te vergemakkelijken voor fietsers en voetgangers. De test loopt gedurende twee jaar ter hoogte van een oversteek van lijn 19 in Koekelberg.
© MIVB
MIVB test fietsveilige tramsporen
Lees ook: MIVB bestudeert fietsveilige tramsporen
Meer dan een fietser is al eens in een tramspoor klemgeraakt of daardoor zelfs gevallen. De MIVB bestudeert al enkele jaren bestaande technieken om het oversteken van tramsporen door fietsers en voetgangers te vergemakkelijken.
Volgens de vervoersmaatschappij bleken deze technieken tot nu toe zeer duur wat betreft het onderhoud.
Maar de MIVB experimenteert nu met een nieuwe technologie die ook in Genève wordt gebruikt. Het gaat om een grote tegel gemaakt van gerecycleerd rubber, die tussen de sporen wordt geplaatst om een vlakke ondergrond te verkrijgen, zonder niveauverschillen.
Als de tram voorbijkomt, verzakt de tegel lichtjes onder het gewicht van het voertuig. De tegel herneemt zijn oorspronkelijke vorm dadelijk na de doorkomst van de tram en garandeert zo een gladde ondergrond zonder risico op valpartijen voor fietsers, personen met beperkte mobiliteit of mensen met een kinderwagen.
Om de doeltreffendheid van de uitrusting te kunnen nagaan heeft de MIVB de techniek toegepast op de trambedding van lijn 19 langs de Pantheonlaan. Over twee jaar volgt een evaluatie.
Bekijk hier een animatiefilmpje van de plaatsing van de spooruitrusting.
Lees meer over: Koekelberg , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.