MIVB ziet Vlaamse tram zitten

Christophe Degreef, Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
03/10/2012
De plannen van de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn om trams tot in Brussel te laten rijden, kunnen op bijval rekenen in de hoofdstad. Het raamwerk ligt klaar, zo vernamen we in regeringskringen.

D at De Lijn en de MIVB samen zitten om nieuwe tramlijnen in de Vlaamse Rand aan te leggen, is niet onlogisch; trams uit Vlaanderen en Brussel moeten op elkaar worden afgestemd. Bovendien zullen de toekomstige trams ook voor een deel op Brussels grondgebied rijden. Afspraken zijn dus broodnodig, bijvoorbeeld over de spoorbreedte. De Vlaamse trams hebben namelijk een andere spoorbreedte dan de Brusselse. De reiziger moet ook vlot van de ene tram op de andere kunnen overstappen zonder al te veel tijdverlies.

Verschillende scenario's zijn mogelijk. Zo kan de tram Boom-Brussel over Londerzeel aansluiten op MIVB-lijn 7, die op haar beurt verlengd kan worden tot Parking C aan de Heizel. De MIVB plant een interregionale lijn op de Ninoofsesteenweg, die dan kan aansluiten op de geplande Vlaamse tram Brussel-Ninove. Nog een andere lijn waar hechte samenwerking voor de hand ligt, is de lijn Heist-op-den-Berg-Brussel over Haacht, die dan logischerwijs aan Bordet kan aansluiten op MIVB-tram 62.

Brussel zou maar een viertal kilometer tramlijn moeten aanleggen om het samenwerkingsproject kans op slagen te geven. Over exploitatie, financiering, tariefafstemming en werkverdeling is nog weinig concreets bekend.

Dat het dossier in een stroomversnelling komt, heeft alles te maken met de Kennisgevingsnota MER van de Vlaamse regering, die volgende maand publiek wordt gemaakt. Die nota geeft de burger inspraak in mobiliteitsalternatieven, die dan onderzocht zullen worden in het milieueffectenrapport of MER. Daarover zou al in de lente duidelijkheid moeten zijn. Dan zal ook de Brusselse regering een politieke beslissing moeten nemen over de haalbaarheid van het hele project. Het tramdossier zit nog maar in een pril stadium. De eerste tram zou tegen 2020 moeten rijden.

De zaak ligt nog gevoelig. In het verleden hebben sommige Franstalige politici al kregelig gereageerd op de komst van Vlaamse trams. Nochtans is dit niet zo bijzonder, er rijden bijvoorbeeld al decennia Vlaamse bussen in de hoofdstad rond. Daarnaast kunnen de trams de mobiliteit van de Brusselaars naar de Rand verhogen, bijvoorbeeld naar het luchthavengebied.

Minister Brigitte Grouwels (CD&V) bevestigt dat Mobiel Brussel en de MIVB al permanent met Vlaanderen overleggen over de plannen.

Het tramdossier hangt nauw samen met de hele mobiliteitsknoop in Vlaams-Brabant, waartoe ook de verbreding van de Ring rond Brussel behoort. Tegen die verbreding verzet Brussel zich.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni