Na dodelijk ongeval Haachtsesteenweg: ‘Veelplegers harder straffen’

© gdc

Dinsdag overleed de 28-jarige Stephanie Verbraekel op de Haachtsesteenweg, een straat die bekend staat om zijn avondlijke hardrijders. Hoog tijd om strenger op te treden tegen wegpiraten, zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. “Recidiverende bestuurders moeten een gevangenisstraf kunnen krijgen.”

Dinsdagnacht sloeg het noodlot toe voor journaliste Stephanie Verbraekel. Rond half twaalf werd ze gegrepen door een auto op de Haachtsesteenweg in Schaarbeek. Volgens getuigen reed de dader veel te snel, al is dat nog niet door het parket bevestigd. De weg is in de buurt gekend als een plaats waar tijdens de nachtelijke uren regelmatig dure sportwagens over het asfalt scheuren. Maar het is lang niet de enige plek in onze hoofdstad waar autobestuurders zich op onverantwoorde wijze uitleven met hun bolide.

Uit cijfers van het Belgisch instituut voor verkeersveiligheid Vias blijkt dat tussen 2004 en 2016 jaarlijks tussen de twee en dertien voetgangers stierven in het Brusselse verkeer als gevolg van een aanrijding met een wagen. De slachtoffers die achteraf bezweken aan hun verwondingen werden hier niet meegerekend. En het aantal letselongevallen ligt vele malen hoger: het schommelde de voorbije jaar rond de 1.000 gewonde voetgangers. 

‘Het beleid is veel te laks’
Roel De Cleen van de Brusselse Fietsersbond zet zich al lang in voor de zwakke weggebruiker en hoopt dat er snel actie wordt ondernomen om het verkeer in onze hoofdstad veiliger te maken. “Er zijn vandaag te veel wagens in de stad, zowel personenwagens als het zwaardere vrachtverkeer”, zegt Decleen.

“Niet alleen de autodruk moet omlaag, maar ook de onverantwoorde bestuurders die opnieuw en opnieuw overtredingen begaan moeten harder aangepakt worden. Recidivisten die rondrijden zonder rijbewijs moeten een gevangenisstraf kunnen krijgen. Ook hun auto’s moeten onmiddellijk in beslag worden genomen. Op dit moment is het beleid veel te laks”, stelt hij duidelijk.

‘Vooral aandacht voor terrorisme’
De Cleen beweert dat dit probleem in het verleden al verschillende keren is aangekaart bij de bevoegde instanties. “We worden vaak doorverwezen naar parketten, maar tot echt contact met de ministers van Justitie of Mobiliteit is het nog niet gekomen. Momenteel wordt er vanuit die departementen vooral aandacht gegeven aan terrorisme. Het is tijd dat verkeersveiligheid opnieuw een prioriteit wordt.”

Verder pleit hij voor een snelle invoering van ISA, voluit intelligente snelheidsaanpassing. “Met dat systeem wordt de snelheid van de wagen automatisch aangepast aan de maximale toegestane snelheid. Deze techniek bestaat al langer, maar is niet populair bij autobouwers die vrezen dat toekomstige kopers dit als een beknotting van hun vrijheid zullen ervaren.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?