Het Madouplein krijgt een grondige make-over. Het Gewest vroeg daarvoor eerder deze week de bouwvergunning aan. Het grote rondpunt aan Madou verdwijnt. Tegen eind 2018 moet alles rond zijn.

De heraanleg moet een einde maken aan een periode van mobiliteitsonzekerheid voor de buurt. Die begon in 2012 met de autovrije zone Walking Madou. Die werd afgevoerd, maar in 2015 kwam er opnieuw een tijdelijke heraanleg.

Nu ligt er een definitief plan op tafel dat het plein moet omtoveren tot een esplanade. “Vorig jaar hebben we al een mooie wijziging gehad, die goed ontvangen is door de buurt en de handelaars”, zegt Sint-Joosts burgemeester Emir Kir (PS). “We hebben nu al twee jaar lang vele vergaderingen gehad met de buurt, en dat heeft tot dit plan geleid.”

De verklaring van Kir dat de handelaars tevreden zijn met de wijzigingen moet wel met een korrel zout genomen worden. De Leuvensesteenweg werd recent getroffen door enkele opvallende faillissementen. Winkelketen Dod haalde specifiek de steeds wijzigende situatie aan als reden om zijn winkels in de buurt te sluiten.

"In 2012 leek het alsof er een gele verfpot geëxplodeerd was op de Leuvensesteenweg, nu zijn we na grondig overleg met de buurt tot dit akkoord gekomen. Dit plan gaat niet alleen over mobiliteit, maar ook over de kwaliteit van de openbare ruimte", zegt Brussels mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A).

Meer groen
De huidige verkeerssituatie blijft grotendeels behouden, maar de hele zone wordt wel opnieuw aangelegd. De esplanade aan de voet van de toren zal uitgebreid en heraangelegd worden zodat het een aangename ontmoetingsplek wordt, met meer groen. Voetgangers en fietsers zullen zich voortaan kunnen verplaatsen via bredere voetpaden en afgescheiden en dus veilige fietspaden.

Het autoverkeer zal worden herbekeken. De rotonde wordt vervangen door een kruispunt met verkeerslichten. Vanuit de richting van het Sint-Joostplein in de richting van Kunst-Wet, zal de oversteek van de kleine ring niet meer mogelijk zijn aan Madou maar pas aan Quetelet. De bussen krijgen ook een nieuwe plaats en zullen de Bischoffsheimlaan niet meer gebruiken. De busstrook die er nu ligt aan de Kleine Ring, verdwijnt en er komt een tweede rijstrook voor auto's.

'Teruggeven aan de wijk'
De Leuvensesteenweg blijft overdag autovrij, maar staat ’s nachts en in het weekend wel open voor het verkeer. "Dat is goed voor de sociale controle, en zo kunnen we de straat teruggeven aan de wijk", aldus Smet.

'We willen de publieke ruimte hertekenen door er een gezellige plek van te maken en het comfort van alle gebruikers te verhogen. Vandaag wordt alle ruimte ingenomen door wagens. Door fietspaden aan te leggen en de autostromen te reorganiseren kunnen we een nieuw evenwicht vinden ten voordele van fietsers en voetgangers."

De werken moeten van start gaan tegen eind 2017 en zullen een jaar duren. Voor het project is een budget uitgetrokken van 6,2 miljoen euro.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni