Nieuw platform brengt kansarme Brusselse jongeren tot bij Google en CNN

© Youssef Kobo via Twitter
| Schoon volk in het Google Atelier in Brussel-Centraal, op de lancering van A Seat At The Table.

De kloof tussen bedrijven en Brusselse jongeren dichten: dat is het doel van ‘A Seat At The Table’. Vijftien jongeren zullen een jaar lang intens gecoacht worden door het kruim van het Belgisch bedrijfsleven. Het platform is een idee van Youssef Kobo (CD&V) en Brusselaar Hassan Al Hilou, en werd dinsdagavond gelanceerd in het Google Atelier in Brussel-Centraal.

Het initiatief richt zich op kansarme jongeren, studenten en jonge professionals met migratieroots. Zij buigen de bekende uitspraak "If you’re not at the table, you’re on the menu" om tot een meer dynamische variant: "If they don’t give you a seat at the table, bring a folding chair."

“Want bedrijfsleiders willen echt wel de deuren openen voor Brusselse jongeren”, zegt mede-oprichter Hassan Al Hilou. “Tegelijk geven die jongeren aan dat ze hun weg niet vinden naar het bedrijfsleven. Het is die mismatch die wij willen aanpakken.”

15 jongeren

Dat doet A Seat At The Table door 15 jongeren een jaar lang intensief te laten coachen door het kruim van het Belgisch bedrijfsleven. De selectie gebeurt door een externe jury, waarbij motivatie doorslaggevend is, maar men ook deels jongeren die rondhangen op straat, wil bereiken.

Om de twee weken zitten zij samen voor workshops, inspiratiesessies of bedrijfsbezoeken, bijvoorbeeld bij CNN in Londen, Microsoft, de VN in Genève, Google, het VBO en de NAVO. “Daarnaast wordt elk van die 15 jongeren ook gesteund door een persoonlijke mentor, die werkt op de talenten, hobby’s en passies van die jongere”, aldus Al Hilou.

De inspiratie voor dit project deed Al Hilou op in z’n eigen leven. “Ik was vijftien toen ik mijn eerste bedrijf startte, en twee zaken hielpen me daarbij: mijn ouders, die mij leiderschap hadden aangeleerd. Dankzij hen durfde ik spreken voor een groep en contact maken. En mijn netwerk, met onder meer Koningin Mathilde en enkele belangrijke CEO’s. Doordat zij in mij geloofden, ben ik vooruit geraakt”, aldus Hilou.

Bekende ambassadeurs

Het is die ervaring die Al Hilou wil doorgeven. Nu al zijn er meer dan honderd inschrijvingen, terwijl er maar plek is voor vijftien. Voor zij die uit de boot dreigen te vallen, is er vier keer per jaar een groot evenement met inspirerende sprekers. “Anders is het voor hen een dubbele klap in het gezicht”, zegt Al Hilou.

Lokale beroemdheden zoals Aster Nzeyimana, Danira Boukhriss, Bilall Fallah, Ish Ait Hamou en Dalilla Hermans ondersteunen het project als ambassadeur. Financiële steun komt er van Vlaams minister voor Brussel Sven Gatz (Open VLD), die met 87.400 euro over de brug komt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?