NMBS plant doortrekken tunnel onder station Schaarbeek

Sara De Sloover
© BRUZZ
03/11/2017

De NMBS gaat de tunnel onder de perrons van het station van Schaarbeek aan de achterkant openen. Dat moet het station bereikbaarder maken vanaf het kanaal, zeker nu winkelcentrum Docks dagelijks tienduizenden bezoekers trekt. De werken zouden moeten starten in 2019.

De spoorwegmaatschappij heeft de opening van de onderdoorgang onder het station van Schaarbeek opgenomen in haar prioriteitenlijst voor het meerjareninvesteringsplan 2018-2022. Dat plan werd op 27 oktober goedgekeurd door de raad van bestuur, maar moet nog worden goedgekeurd door de federale regering, meldt NMBS-woordvoerster Ines Venneman na navraag door BRUZZ.

“Omdat de tunnel onder de perrons nu doodloopt, is het station (en museum Train World, red.) maar van één kant bereikbaar”, zegt Venneman. “Dat een jaar geleden winkelcentrum Docks opende aan de overkant van de sporen, is nog een extra stimulans om de tunnel te openen.”

De hoofddoorgang onder de perrons, die momenteel wordt gerenoveerd, moet na de werken uitkomen op de Vilvoordelaan, in de buurt van het gewestelijke containerpark.

De wandelroute voor klanten van Docks vanaf het station zou met bijna anderhalve kilometer ingekort worden, van bijna 2 kilometer naar zowat 450 meter. Daardoor wordt de trein een aantrekkelijker alternatief. Fietsers moeten in de tunnel onder de perrons afstappen en de fiets aan de hand houden.

Twee sporen definitief buiten gebruik
De spoorwegmaatschappij bestudeert sinds augustus het ontwerp, de bodem, de geotechnische aspecten en de fasering van de werken. De werkzaamheden moeten beginnen in het voorjaar van 2019 en zullen duren tot eind 2020 of begin 2021, voor een periode van anderhalf à twee jaar. Het totale budget bedraagt 3,3 miljoen euro.

Infrabel plande al om de twee achterste sporen in Schaarbeek definitief buiten dienst te stellen en te ontmantelen. “Ons project heeft daar niet rechtstreeks mee te maken, maar is er wel van afhankelijk”, zegt Venneman. “Zo niet zou het veel moeilijker worden om de onderdoorgang door te trekken. Verder zal de exacte planning van de werkzaamheden afhangen van wanneer het treinverkeer op de hogesnelheidslijn een volledig weekend kan onderbroken worden.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving, Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni