De deelfietsen van de NMBS, de zogenaamde Blue-bikes, zijn geen succes. De meeste tweewielers blijven in de stallingen staan wegens te duur.

Belgische treinreizigers kunnen sinds mei gebruikmaken van de Blue-bikes. Onder meer in de Brusselse treinstations maar ook in de stations van Asse, Halle, Londerzeel en Vilvoorde plaatste de NMBS blauwe deelfietsen.

Het gros van die Blue-bikes blijft echter in de stallingen staan omdat ze vrij duur zijn, schrijft De Standaard. Een jaarabonnement kost immers 31 euro. Per uitleenbeurt moet je nog eens 3,5 euro bijbetalen. Je kan dan wel een hele dag met een blauwe fiets rondrijden.

Er zijn in totaal 1.800 abonnementen verkocht voor de 1.000 Blue-bikes, veel minder dan de NMBS had gehoopt. De maatschappij had een optie genomen op 1.000 extra fietsen, maar daar komt nu niets van in huis.

Deelfietsen hebben nochtans potentieel. In Brussel rijden immers 28.000 mensen met een gele deelfiets van Villo, een initiatief van het Brussels Gewest. In het hele gewest staan circa 2.500 deelfietsen. Voor abonnees zijn de Villo's het eerste half uur gratis.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni