Ongerustheid over bovengronds uitzicht metrostation Riga

© Beliris

In Schaarbeek werd donderdagavond een infovergadering gehouden voor de buurtbewoners van het toekomstige metrostation Riga. Dat station zou de geografie van het plein volgen, met een hoge opening aan de kant van de kerk, en een veel lager liggende ingang aan de kant van het station. Buurtbewoners zijn bezorgd over het uitzicht, en de bomen en parkeerplaatsen die baan moeten ruimen.

De Rigasquare voor de Helmetkerk loopt behoorlijk af richting station. De ingenieurs van bouwheer Beliris wilden de natuurlijke vorm van het plein volgen en ontwierpen daarom een station dat een soort uitstekend afdak heeft aan de ingang voor de Helmetkerk, en een dieperliggende ingang richting station. Dat maakt dat het station, vanaf de zijkant gezien, lijkt op een driehoek. 

De buurt was donderdagavond behoorlijk ongerust over het bovengrondse uitzicht van het station. De horecazaken aan de kerk hebben nu een mooi uitzicht over de Rigasquare en de Huart Hamoirlaan, en zien dat met de hoge metro-ingang verdwijnen.

Geliefde bomen
Bomen geven de Huart Hamoirlaan haar typische, lommerrijke uitzicht. Dat de exemplaren in het huidige plantsoen voor de kerk baan moeten ruimen voor het metrostation, viel ook niet in goede aarde. Beliris liet weten dat een aantal nieuwe bomen zullen worden aangeplant, die al een jaar of 25 zullen zijn, zodat ze al een behoorlijke groene kroon hebben.

Net als de overige stations op de lijn komt metrostation Riga vrij diep te liggen, op een diepte van 28 meter. Vanaf de kant van de kerk moeten reizigers daarom vier roltrappen nemen, vanaf de kant van het station drie. De standplaatsen voor taxi's en Cambio-deelauto's worden verlegd naar de andere kant van het plein. Veel inwoners wilden ook weten hoeveel parkeerplaatsen op het plein zouden geschrapt worden, maar Beliris kon daar nog geen exacte cijfers over geven.

Op 30 en 31 januari zijn er nog infosessies voor de haltes Linde/Vrede en Bordet. In februari worden de aanvragen voor de bouwvergunningen ingediend. Daarna kunnen omwonenden hun opmerkingen of bezwaren indienen tijdens het openbaar onderzoek.

Meer informatie over het immense mobiliteitsproject vindt u op metro3.be.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?