Privacystichting haalt 30.000 euro op voor procedure tegen coronapas

© PhotoNews
| Covid Safe Ticket (CST): het digitale coronapaspoort.

De campagne 'Covid Shit Ticket' van Ministry of Privacy, dat zich opwerpt als onafhankelijke privacywaakhond, heeft op een dag tijd meer dan 29.000 euro aan donaties binnengehaald. De stichting wil de coronapas nu niet alleen aanvechten bij het Grondwettelijk Hof, maar ook via een kort geding en bij de Raad van State.

Het coronacertificaat werd aanvankelijk ingevoerd om reizen binnen Europa weer mogelijk te maken. Daarna voerde Belgiƫ het Covid Safe Ticket (CST) op basis van dezelfde QR-code in voor evenementen, en sinds kort ook voor horecazaken en sport- en fitnessclubs.

Die Belgische uitbreiding van het CST wil Ministry of Privacy aanvechten bij het Grondwettelijk Hof, omdat het om een onevenredige en onzorgvuldig uitgewerkte maatregel zou gaan. Het lanceerde maandagmiddag de campagne 'Covid Shit Ticket' om de procedure te betalen. Een dag later staat de teller al op meer dan 29.000 euro aan donaties.

Raad van State

Het geld dat al binnen is, volstaat om de procedure bij het Grondwettelijk Hof te dekken, licht de oprichter van Ministry of Privacy, Matthias Dobbelaere-Welvaert, dinsdag toe. Door het succes van de campagne wil de stichting nu ook andere middelen aanwenden om het CST aan te vechten, via een kort geding dat volgende week al ingediend zou kunnen worden, en een procedure bij de Raad van State tegen het koninklijk besluit dat de coronapas juridisch onderbouwt. Om dat alles te bekostigen, zal naar schatting zowat 40.000 euro nodig zijn.

In vergelijking met andere maatregelen waartegen Ministry of Privacy al procedures startte, lijkt de coronapas meer mensen bezig te houden. De campagne tegen de vingerafdrukken op de identiteitskaart had er maanden voor nodig om de kaap van 25.000 euro te ronden, die tegen de "uitholling van het bankgeheim" haalde sinds juni net geen 7.000 euro op.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?