reportage

Protest voor schone lucht: ‘We missen visie en ambitie’

© Godfried Roelant
| Victoria (9) heeft een duidelijke boodschap voor de Brusselse politiek.

De organisatie Filter Café Filtré hield vandaag een laatste grootschalige actie voor een betere luchtkwaliteit in Brussel. Het deed dat met een optocht van aan het Saincteletteplein tot de kinderboerderij in het Maximiliaanpark. “We hopen dat schonere lucht door onze inzet een van de verkiezingsthema’s is geworden”, zegt Annekatrien Verdickt.

Een jongen van kinderfanfare Fanfakids zet zijn wangen bol en blaast op het middaguur met een fluitje de voorlaatste protestactie ‘Lets Sti(c)K Together’ voor een schonere Brusselse lucht op gang. Dertien weken lang streed de organisatie Filter Café Filtré voor meer ademruimte nadat onderzoeksprogramma Pano aan het licht had gebracht dat het slecht gesteld is met de luchtkwaliteit in en rond de Brusselse scholen.

‘Missen niet alleen visie, maar ook ambitie’

Het aantal schoolpoorten waar elke vrijdagochtend het probleem aan de kaak werd gesteld nam week na week toe. De impact van de acties is zo groot dat luchtkwaliteit goed op weg is om een van dé thema's van de komende gemeenteraadsverkiezingen te worden, analyseerde BRUZZ al. “Dat hopen we toch”, zegt Annekatrien Verdickt die mee aan de wieg stond van het protest.

“We missen niet alleen visie, maar ook ambitie. Een grootstad als Parijs verbindt er zichzelf toe om tegen 2020 bijna 1.000 kilometer fietspad aan te leggen. De luttele kilometers die er hier zijn bijgekomen zijn daartegen een peulschil.”

Affiche
© Godfried Roelant
| Het Sainctelletteplein werd voor het protest volledig afgesloten.

Daarmee deelt ze een sneer uit naar de Brusselse politiek en de gecontesteerde balans van de fietspaden. “Die had vroeger in actie moeten schieten. Maar goed, er wordt nu toch werk gemaakt van schoolstraten. Al is dat wel het absolute minimum.”

Het Brussels stadsbestuur klopt zich op de borst met de voetgangerszone. Toch is niet iedereen daar een voorstander van. “Wij wonen in de Léon Lepagestraat en die is getransformeerd in een sluipweg. Het lijkt mij beter om autoluwe zones te installeren dan de wagen volledig te verbieden”, zegt Michaela Geenens, coördinatieverantwoordelijke voor de actie bij basisschool De Kleurdoos.

‘Wonen in Brussel is bijna een straf geworden’

De stoet verplaatst zich met tromgeroffel van de brug over het kanaal richting kunstencentrum Kanal – Centre Pompidou. Een plaats waar stand-upcomedian en schrijver Joost Vandecasteele zich thuis voelt. Het thema van de luchtkwaliteit ligt ook hem na aan het hart.

“Wonen in Brussel voelt bijna aan als een straf. Er wordt vaak vergeten dat deze stad meer is dan alleen maar een werkplek. Het is goed dat acties als deze de leefbaarheid onder de aandacht brengen.”

1410 Joost Vandecasteele

“Als taxichauffeurs een paar stakingsdagen houden, wordt er veel sneller geluisterd. Hopelijk komt daar verandering in. Dat kan bijna niet anders. Een politicus die vandaag van betere luchtkwaliteit geen programmapunt maakt, pleegt politieke zelfmoord. Zeker als Nederlandstalige moet je bijna een idioot zijn om dat niet te doen door de regels rond gelijke vertegenwoordiging.”

‘Negen op tien mensen wil verandering’

Aan de rode lichten op het kruispunt met de Ieperlaan deelt vrijwilliger Benoit met een collega bloemen uit aan chauffeurs die niet door kunnen door de actie. “De meeste bestuurders reageren positief. Ongeveer negen op de tien vindt dat er iets moet veranderen. Enkel een bestuurder van een bestelwagen vond dat dit niet de manier is om Brusselaars te overtuigen hun auto aan de kant te laten staan."

Veel mensen zitten alleen in de wagen. "We hopen dat zij die gewoonte willen veranderen door bijvoorbeeld te carpoolen, maar dat kunnen we natuurlijk niet controleren. De kloof tussen instemmend knikken en er daadwerkelijk iets aan doen, is ongetwijfeld groot.”

Benoit bloemen
© Godfried Roelant
| Vrijwilliger Benoit deelt aan het kruispunt met de Ieperlaan een bloem uit aan een auto die stilstaat voor het rode licht.

Ook taxichauffeur Serge dendert met open ramen over de kasseien voorbij Benoit. “Fietsers en taxi’s, dat zijn twee totaal verschillende dingen. Het klopt wel dat er te veel auto’s zijn in de stad, waardoor fietsen in Brussel gevaarlijk is. Het gebeurt wel vaker dat er eentje terecht komt op mijn motorkap.”

'Taks voor tijdelijk transport'

Serge stelt voor om een taks in te voeren voor ‘tijdelijk transport’. “Het lijkt mij een goed idee voor alle auto’s waarvan de eigenaars niet in de hoofdstad gedomicilieerd zijn. Op die manier zullen niet-Brusselaars vaker het openbaar vervoer in overweging nemen.”

Of zo'n taks soelaas kan bieden, valt nog af te wachten. In ieder geval is er voor de Brusselse politici genoeg stof tot nadenken tot aan de gemeenteraadsverkiezingen.

Luchtkwaliteit

De Brusselse luchtkwaliteit is niet meer uit de actualiteit weg te branden. Het Gewest is al meermaals door Europa op het matje geroepen, maar de concentratie stikstofdioxide is recent weer gestegen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?