Reclame moet dringende renovatie Koninklijk Conservatorium bekostigen

© Conservamus

De renovatie van het Koninklijk Conservatorium in de Regentschapsstraat sleept al jaren aan. Vorig jaar probeerde het Conservatorium de renovatie van de raamkozijnen te financieren via crowdfunding. Vandaag financiert het Conservatorium de renovatie via reclame.

Het Conservatorium staat in de steigers. Een gigantisch spandoek met daarop een weergave van een vernieuwd conservatoriumgebouw bedekt een van de gevels in de Regentschapsstraat. Een klein deel van dat spandoek wordt ingenomen door reclame voor Armani.

Achter de stellingen en het spandoek wordt momenteel werk gemaakt van de renovatie van de 112 raamkozijnen, waarvoor 500.000 euro nodig is. De renovatie van het hele complex sleept al jaren aan en begon vorig jaar pas vorm te krijgen. In totaal zal de renovatie naar schatting 60 miljoen euro kosten.

Noodkreet

"Geld dat we als vzw niet hebben", zegt Gerald de Hemptinne van Conservamus, de vzw die zich inzet voor de renovatie, aan La Capitale. "Met reclame kunnen we dit wel financieren." Dit is het eerste geklasseerde gebouw in Brussel dat gerenoveerd wordt met geld uit reclame.

"In Rome en Parijs wordt dat vaak gedaan, maar de Belgische wet is strikter, al bestaat er wel een legaal kader", aldus de Hemptinne. Voor Conservamus is het inschakelen van reclame een zoveelste noodkreet. Met deze zet hoopt de organisatie druk te zetten op de Belgische staat, de Franse en de Vlaamse Gemeenschap.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?