Regering schrapt duizenden kantoorparkeerplaatsen

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
25/10/2012
Brussels minister van Leefmilieu Evelyne Huytebroeck (Ecolo) heeft meer uitleg gegeven bij de plannen om naar schatting 55.000 kantoorparkeerplaatsen te schrappen. "Minder parkeerplaatsen op het werk kan de autodruk verminderen."

De automobielfederatie en de Sociaal Economische Raad plaatsen vraagtekens bij de plannen van minister Huytebroeck om 55.000 kantoorparkeerplaatsen te schrappen, een maatregel die deel uitmaakt van het nieuwe Brussels Wetboek Lucht-Klimaat-Energie. Ze vrezen een negatieve weerslag op de economie, en zelfs delokalisatie. Parlementsleden Carla Dejonghe (Open VLD) en Philippe Pivin (MR) voelden de milieuminister hierover aan de tand in het parlement.

Volgens Huytebroeck is er weinig reden tot paniek. "We kunnen onmogelijk zeggen hoeveel plaatsen er geschrapt worden. Wel zullen bedrijven de overtollige parkeerplaatsen ofwel moeten vrijgeven voor de buurtbewoners, of er een milieubelasting voor betalen."

De maatregel gaat geleidelijk van kracht. Een milieuvergunning wordt toegekend voor een periode van vijftien jaar. Pas bij de vernieuwing van hun vergunning worden bedrijven ermee geconfronteerd. De impact van de maatregel zal dus pas over vijftien jaar helemaal duidelijk zijn.

Volgens Huytebroeck zijn de nieuwe normen een kwestie van gelijke behandeling. "Vandaag moeten sommige bedrijven die normen al respecteren, andere niet. We trekken de normen nu gelijk voor iedereen."

Dichter bij het centrum, minder parkeerplaatsen
Die normen hangen af van de bereikbaarheid met het openbaar vervoer. In zone A is één parkeerplaats toegestaan per 200m² kantooroppervlakte. In zone B één per 100m² en in zone C één per 60m². Met andere woorden: hoe dichter in het centrum, hoe minder parkeerplaatsen.

Er zijn naar schatting 225.000 kantoorparkeerplaatsen in Brussel. Ongeveer 55.000 voldoen niet aan de normen. Als de kantoren de parkeerplaatsen toch willen behouden, en ze dus niet willen afstaan aan de buurt, betalen ze een milieubelasting. Het gaat om 250 euro per plaats (in zone C) tot 450 euro per plaats (in zone A). Dat bedrag stijgt elk jaar met tien procent. In zone C gaat de maatregel pas in 2022 van kracht, als het Gewestelijk Express-net op kruissnelheid is.

Er kunnen ook ad-hocuitzonderingen worden gemaakt bij het toekennen van nieuwe milieuvergunningen als het openbaar vervoer in een bepaalde buurt ontoereikend is.

Autoverkeer terugdringen
Naar het waarom van de maatregel is het niet ver zoeken. Huytebroeck: "Uit studies over het woon-werkverkeer blijkt dat de keuze voor de auto sterk afhangt van de mogelijkheid om op de werkplek te parkeren." Als de Brusselse regering het autoverkeer wil terugdringen - en dat is de bedoeling van het Gewestelijk Vervoersplan Iris2 - is het dus interessant om het aantal parkeerplaatsen op de werkplek aan banden te leggen.

Bovendien kan zo het aantal ondergrondse parkeerplaatsen voor bewoners opgetrokken worden. Ook dat is een doelstelling van het Brussels Gewest. Wie economische redenen aanhaalt om tegen de maatregel te protesteren, heeft het volgens Huytebroeck verkeerd voor. "Meer auto's in de stad betekent meer files. Daar zijn bedrijven niet mee gebaat. Files zijn zelfs de voornaamste reden waarom bedrijven wegtrekken."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni