Reynders: 'Klassering Rigasquare vertraagt metrolijn 3'

© Beliris

“De aanvraag tot klassering van de Rigasquare zorgt wel degelijk voor een vertraging van de aanleg van metrolijn 3.” Dat zegt Didier Reynders (MR), federaal minister bevoegd voor Beliris. De gemeente Schaarbeek vroeg de klassering aan om de bouw van een groot metrostation te beletten. Maar de alternatieven die de gemeente voorstelt, zijn niet haalbaar, stelt Beliris.

“Alleen al het ontvankelijk verklaren van het dossier voor klassering, zorgt voor een tijdelijke schorsing van de vergunningsaanvraag”, zei Reynders in de toelichting van zijn politieke nota over Beliris, het federale Brusselfonds waarmee metrolijn 3 betaald wordt. 

“Als de Brusselse regering dan ook nog eens ingaat op die vraag en een procedure voor klassering opstart, dan moet een nieuwe vergunningsaanvraag worden klaargemaakt en ingediend. Wat het project aanzienlijk vertraagt", aldus de minister in La Capitale.

Voor alle duidelijkheid: het gaat niet alleen over het metrostation zelf. "De aanvraag voor bescherming verlengt de termijn voor de bouwaanvraag voor de tunnel tussen het Noordstation en Bordet, en voor de 7 metrostations", zegt woordvoerder John Hendrickx aan BRUZZ.

Negatief advies bestemmingswijziging Riga 
De gemeente Schaarbeek benadrukte eerder nochtans dat het niet tegen de metro is, maar alleen het groene zicht wil bewaren. Om die reden gaf de gemeente ook een negatief advies voor de bestemmingswijziging van de Rigasquare. 

Nu is die immers ingekleurd als een groene zone. Om een metro-ingang te kunnen bouwen, moet dat veranderen naar 'structurerende zone', waar ook autowegen toe behoren. Maar de gemeenteraad van 25 oktober gaf hiervoor een negatief advies.

'Helmetkerk als metrostation onmogelijk'
Als alternatief stellen de lokale autoriteiten samen met actiegroep Helmetro Riga voor om van de aangrenzende Helmetkerk een metrostation te maken.

“Maar daarvoor moet het metrotraject wijzigen en dat is onmogelijk”, zegt Beliris-woordvoerder Elien De Swaef aan BRUZZ. “Dat betekent immers dat er dan een bocht komt, waardoor de metro’s teveel moeten remmen.” “Daarenboven moeten we dan onder woningen boren, wat we omwille van de trillingen zoveel mogelijk willen vermijden.”

Wel zou een van de ingangen in de kerk kunnen komen. “Maar dat betekent een lange ondergrondse gang, wat niet ideaal is voor het veiligheidsgevoel.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?