Sardienentram 7: ‘Reizigers blijven op het perron staan’

© Hudsonmanu

Tramlijn 7 is oververzadigd. Er blijven ’s ochtends elke dag reizigers op de perrons achter, die zich niet meer in de propvolle trams weten te wurmen. ‘Vooral in oktober en november is er een probleem’, stelt de MIVB over de meest overbevolkte lijn van het gewest. Grotere trams – de zogeheten T4000’s – zouden soelaas kunnen bieden, maar daar is geld voor nodig.

Het was weer onwaarschijnlijk drummen dinsdagochtend op tramlijn 7, die van de Heizel via de middenring naar Vanderkindere in Ukkel rijdt. Elke ochtend staan schoolkinderen en pendelaars er vanaf het kanaal als haringen in een ton op elkaar gepropt, terwijl de tram zich aan een sukkelgangetje het Meiserkruispunt over worstelt.

De conducteur riep al even voor Meiser om dat de tram “bijna vol” zat, en vroeg of passagiers alsjeblieft op het perron op een volgende tram konden wachten. Gevolgd door langdurig gepiep, als een deur hier of daar weer opengaat omdat er een rugzak of onderbeen tussen blijft steken.

Woordvoerster An Van hamme van de MIVB bevestigt het probleem. “Er is in de ochtendspits inderdaad een probleem op lijn 7, tussen de haltes Prinses Elisabeth en Montgomery. Geregeld moeten we daar helaas reizigers op de perrons laten staan. Vooral de maanden oktober en november zijn een heel moeilijke periode. Daarna beginnen de examens, en als het weer mooier wordt speelt het probleem iets minder sterk.”

Lagere frequentie dan 3 en 4
Nochtans staat tram 7 in een overzicht van de MIVB met de drukste lijnen niet bovenaan. “Tram 3 en 4, de trams op de Noord-Zuidas, hebben meer reizigers, maar ook een hogere frequentie”, zegt woordvoerster An Van hamme van de MIVB. “Ze rijden grotendeels in eigen bedding. Op de Noord-Zuidas wisselen ze elkaar af, waardoor er om de 3 minuten een tram passeert. Winst valt daar enkel nog te halen door de voorrangsregels aan kruispunten aan te passen, maar dat is een beslissing die de regering moet maken.”

Tram 7, die in 2014 en 2015 nog op plaats twee qua aantal reizigers stond, is qua aantal reizigers inmiddels gezakt naar de derde stek. Maar dat zegt dus niets over hoezeer de tramlijn verzadigd is. Van hamme: “Omdat tram 7 zijn bedding tussen Meiser en Buyl deelt met tram 25, zitten we op het stuk traject ervoor aan de maximale frequentie, met een tram om de 6 minuten in de spits.”

Om de capaciteit op de lijn iets op te trekken, zet de MIVB nu extra trams in op lijn 7, die normaal bedoeld zijn om andere trams te vervangen als die kapot zijn. Maar dat aantal is beperkt. “De nood aan capaciteit is waarschijnlijk nog groter dan het aantal beschikbare trams.”

Maximumcapaciteit kan nog omhoog
Aan de maximumcapaciteit kan ook nog gesleuteld worden, want deze tramlijn wordt niet volledig bediend door de allergrootste trams, de T4000. “Die rijden vooral op de tramlijnen 3 en 4 en kunnen we dus niet zomaar op lijn 7 inzetten, want dan verleg je het probleem”, zegt Van hamme. “We hebben grotere trams nodig op die lijn, maar daar moeten we eerst de middelen voor hebben.”

De MIVB waarschuwt dat langere trams evenwel geen mirakeloplossing zijn. “Ze moeten nog altijd langs de flessenhals op het Meiserkruispunt.” De vervoersmaatschappij verwacht heil van de geplande ondertunneling van het kruispunt, waardoor de trams in elk geval vlotter zouden doorstromen. Die zou er moeten komen… tegen 2021.

“Op langere termijn is lijn 7 na 3 en 4 de lijn die eerst zou moeten worden omgevormd tot een metrolijn", voegt Van hamme nog toe. Dat bepleitte MIVB-CEO Brieuc de Meeûs ook in een recent interview. Het Gewest en de MIVB overleggen momenteel over een nieuwe meerjarenplanning voor de periode 2025-2040. Die moet bepalen waar nieuwe investeringen nodig zijn.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?