Cécile Jodogne (Défi)
© PhotoNews | Cécile Jodogne (Défi/)

Schaarbeek richt callcenter op voor eenzamen

SG
© BRUZZ
02/04/2020

Als reactie op de pandemie- en inperkingsmaatregelen heeft de gemeente Schaarbeek een luister- en ondersteuningsplatform opgezet.Het gaat om een callcenter van maatschappelijke medewerkers die een luisterend oor bieden aan mensen die zich eenzaam voelen, maar ook mensen met vragen omtrent de pandemie kunnen er antwoorden vinden of worden doorverwezen.

Het callcenter ontvangt telefonisch verzoeken over situaties van isolement, psychische problemen en sociale moeilijkheden. Daarop bieden de medewerkers van het centrum oplossingen via verschillende netwerken.

Als er bijvoorbeeld een oude dame belt die bang is om alleen thuis te sterven, stelt een medewerker haar voor om regelmatig te bellen om meer over haar te weten te komen, en kan er een vrijwilliger worden gestuurd om haar boodschappen te doen.

"We zitten in een moeilijke periode waarin het belangrijk is om er voor elkaar te zijn", zegt burgemeester Cécile Jodogne. (DéFi) "Daarom treffen we maatregelen om de meest kwetsbaren te helpen, degenen die het meest door deze crisis zijn getroffen. De gemeente moet dicht bij haar burgers staan, met bijzondere aandacht voor mensen die geïsoleerd of in moeilijkheden verkeren.”

Aantal oproepen in stijgende lijn

In de afgelopen vijftien dagen kreeg het callcenter meer dan 100 oproepen, en het aantal oproepen per dag neemt dagelijks toe. Meer dan de helft van de oproepen ging over (preventieve) gezondheidsmaatregelen, de andere helft om voedselhulp of de nood aan een goed gesprek.

Het nummer van het callcenter is 02/244 75 11 en is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag, van 09.00 uur tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 16.00 uur.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek, Samenleving, Cécile Jodogne, corona, coronacris

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni