Sjoemelsoftware houdt Brusselse lucht vervuild

© Ivan Put

De gevolgen van de ‘sjoemelsoftware’ van autofabrikanten - waardoor ze jarenlang auto’s op de markt brachten die niet voldoen aan de milieunormen - zijn ook te merken in de Brusselse lucht. Uit metingen van de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (IRCEL) blijkt dat de uitstoot van stikstofdioxide de afgelopen vijf jaar niet omlaag is gegaan. En dat terwijl er wel automodellen op de markt zijn gekomen die op andere vlakken minder vervuilend zijn.

Uit metingen van IRCEL voor de afgelopen vijf jaar blijkt dat de uitstoot van stikstofdioxide niet omlaag is gegaan. Die stof kan, bij hoge concentraties, het aantal astma-aanvallen en ziekenhuisopnames doen stijgen. Hoewel de Europese jaargrenswaarde al sinds 2010 op 40 μg/m³ ligt, is de uitstoot in Brussel al jaren hoger.

IRCEL ziet een directe link met de ‘sjoemelsoftware’, de software die autofabrikanten als Volkswagen gebruikten om wagens op de markt te brengen die eigenlijk niet voldeden aan de milieuvereisten. “De stikstofdioxide-uitstoot van de dieselwagens is in realistische omstandigheden niet of nauwelijks gedaald”, klinkt het in het rapport van IRCEL. Ter herinnering: de ‘sjoemelsoftware’ zorgde ervoor dat de uitstoot bij emissietesten schoner leek dan hij eigenlijk was.  

Concentraties roet wel gedaald
Naast de gevolgen van Dieselgate onderzocht IRCEL de gevolgen van een ander schandaal: de fraude met roetfilters. De impact hiervan lijkt beperkt. De uitstoot van dieselroet (black carbon) is de afgelopen vijf jaar met 60 procent naar omlaag gegaan in Brussel.

“De forse daling van de dieselroetconcentraties komt hoogstwaarschijnlijk doordat meer mensen in een dieselwagens rijden met een efficiënte roetfilter,” verklaart IRCEL in het rapport. De helft van de dieselwagens in België heeft zo’n filter, die 90 procent van de roetuitstoot tegenhoudt.

De resultaten van de metingen zijn te zien in bovenstaande grafiek. In de periode van januari tot maart van dit jaar is de uitstoot van roet gestagneerd, en die van stikstofdioxide zelfs licht gestegen. IRCEL wijdt die tijdelijke ongunstige situatie aan de weersomstandigheden (weinig neerslag en wind).

Ook geeft IRCEL nog mee dat, hoewel de uitstoot van roet in het algemeen omlaag is gegaan, de gevolgen voor de gezondheid niet moeten worden onderschat. “Maatregelen waarbij oudere (diesel)wagens worden geweerd zullen een positief effect hebben op black carbon-concentraties.”

Luchtkwaliteit

De Brusselse luchtkwaliteit is niet meer uit de actualiteit weg te branden. Het Gewest is al meermaals door Europa op het matje geroepen, maar de concentratie stikstofdioxide is recent weer gestegen.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?