Slechts één kandidaat voor bouw ondergrondse parking Schaarbeek

© google

De Schaarbeekse gemeenteraad begon woensdagavond met een interpellatie van een groep bewoners van de Marbotinstraat. Zij maken zich sterk dat er na wegenwerken parkeerplaatsen in hun buurt geschrapt zijn. 'De onderhandelingen over de geplande ondergrondse parking aan het Lehonplein zijn begonnen, en die zullen bovengronds geschrapte plekken ruimschoots compenseren', reageerde bevoegd schepen Denis Grimberghs (CDH).

Hoewel het Gewest en dan met name Brussels minister van Mobiliteit Smet (SP.A) de Brusselaar vaker op de fiets wil zien, zijn de geesten daarvoor nog niet helemaal rijp in Schaarbeek.

Woensdagavond begon de gemeenteraad er met een interpellatie van een verontwaardigde groep van een 15-tal burgers uit de Alphonse Marbotinstraat, een straat in de wijk Terdelt waar wegwerkzaamheden plaatsvonden. Op een kruispunt zijn de trottoirs verbreed, en daardoor is volgens de inwoners het aantal parkeerplaatsen gedaald. Schepen van Mobiliteit (en beheer van het gereglementeerd parkeren) Denis Grimberghs ontkende dat, maar wees er wel op dat er op veel plekken "illegale parkeerplaatsen" zijn ontstaan.

De woordvoerster van de groep burgers, Fadaoua Amrani, kaartte meteen ook het gebrek aan parkeerplaatsen in de hele gemeente aan. Ze vroeg het college hoeveel plaatsen er de afgelopen jaren verdwenen zijn, en wat burgemeester en schepenen aan de parkeerschaarste willen doen.

"U moet maar eens kijken op oude foto's, dan zal u zien dat de gemeente in de afgelopen decennia voortdurend openbare ruimte heeft omgevormd tot parkeerplaatsen", reageerde Grimberghs. "Er zijn in de loop der jaren alleen maar meer plaatsen bijgekomen."

Ondergrondse parkings
De schepen erkende dat er desondanks te weinig plekken zijn om alle Schaarbeekse auto's te stallen. "Daarom plannen wij ook een ondergrondse parking onder het Lehonplein (dicht bij het Colignonplein, red.). Maar op de openbare aanbesteding hebben we slechts één aanbod conform aan de richtlijnen ontvangen. We zijn nu met hen in onderhandeling."

De geplande ondergrondse parking zal méér parkeerplaatsen tellen, benadrukte Grimberghs, dan het aantal plaatsen dat in de komende jaren op de Louis Bertrandlaan en op het Colignonplein geschrapt zullen worden bij werkzaamheden, onder meer voor de aanleg van de metro.

"Natuurlijk zal het even duren voor die er zijn, dus mogelijk zal er tijdelijk wat minder parkeergelegenheid zijn. Ik vraag daarin uw vertrouwen", wat hem schamper gelach vanuit de zaal opleverde.

Grimberghs stipte verder aan dat Schaarbeek in het gewest de gemeente is met de meeste deelwagens, die mogelijk voor bepaalde inwoners een oplossing kunnen zijn. Hij verzekerde het publiek dat de gemeente in gesprek is met het Gewestelijk Parkeeragentschap over de vraag of de talloze illegale bovengrondse parkeerplaatsen ook gecompenseerd moeten worden. "We wachten daarover nog op antwoord van het Gewest."

"We moeten niet alleen kijken naar het aanbod aan parkeerplaatsen, maar ook naar de vraag. Het zou ook een doel moeten zijn van de gemeente om het aantal parkeerplaatsen te verminderen", reageerde gemeenteraadslid Isabelle Durant van Ecolo. "Het is niet meer realistisch dat vijf of zes bewoners van hetzelfde gebouw, dat ooit bedoeld was voor één gezin, met hun auto een plekje vlak bij het huis vinden."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook