Stad Brussel stelt advies over fietspadenplan Kleine Ring uit

MD
© BRUZZ
29/09/2017

Het advies van de overlegcommissie over de nieuwe fietspaden aan beide kanten van de Kleine Ring is uitgesteld. De geschrapte parkeerplaatsen die niet meteen gecompenseerd worden zijn schepen in de Stad Brussel Geoffroy Coomans (MR) een doorn in het oog. "Toch steunt de Stad het fietspadenplan", verzekert Els Ampe, die eerder naar technische aspecten wijst als verklaring voor het uitstel.

In maart van dit jaar kon minister Pascal Smet (SP.A) zijn langverwachte fietspadenplan voorstellen. Langs de volledige Kleine Ring komen er tegen 2019 in beide richtingen brede en bidirectionele fietspaden, goed voor zo’n 12 kilometer extra fietspad.

Alle aanvragen voor de nodige vergunningen zijn intussen ingediend en het openbaar onderzoek liep intussen af op 15 september. Tijdens dat openbaar onderzoek kreeg het stadsbestuur 221 opmerkingen binnen van burgers. Dat zijn niet noodzakelijk allemaal bezwaarschriften, maar de Stad Brussel heeft zelf ook zo haar opmerkingen over het fietspadenplan. Daarom stelde het het advies in de overlegcommissie met 15 dagen uit.

Parkeerplaatsen sneuvelen
“We willen verder overleggen met de gemeente Elsene, die ook betrokken partij is”, stelt schepen van stedenbouw Geoffroy Coomans (MR). Maar de belangrijkste reden waarom de Stad waarschijnlijk geen positief advies zal afleveren, maar minstens één met opmerkingen, zijn de parkeerplaatsen die sneuvelen bij het aanleggen van nieuwe fietspaden.

“Er is een probleem met de parkeerplaatsen in het project. Er worden ongeveer 400 plaatsen (op het grondgebied van de Stad Brussel, red.) geschrapt zonder enige compensatie, dat kan niet zomaar. Brussel Mobiliteit voorziet geen vervanging van die plaatsen”, aldus Coomans.

'Stad Brussel is voorstander'
Schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) haalt andere redenen aan voor het uitstellen van het advies. “De Stad Brussel is een voorstander van tweerichtingsfietspaden op de Kleine Ring. Het uitstel gaat over de keuze van de materialen, de manier waarop de aanplantingen er komen en de wijze en plaats waar de parkeerplaatsen worden ingericht.”

Wat de schrapping van de parkeerplaatsen betreft, heeft de schepen er geen problemen mee dat er parkeerplaatsen geschrapt worden voor een fietspad. "Dat is uiteraard geen probleem. Maar er zijn er andere die geschrapt worden die niets met het fietspad te maken hebben.”

Geen bewonersplaatsen die geschrapt worden
Voor het hele traject gaat het om meer dan 600 parkeerplaatsen, maar minister Smet verwijst steevast door naar de bestaande ondergrondse parkings, waar volgens de minister nog 4.000 plaatsen zijn die niet worden ingevuld. “We willen nog niet op de zaken vooruitlopen, er is voorlopig nog geen advies van de overlegcommissie”, zegt zijn woordvoerder Mathias Dobbels.

“Maar wat betreft de geschrapte parkeerplaatsen: voor elke plaats die verdwijnt zijn er nu al minstens vier ondergronds vrij.” Dobbels benadrukt ook dat het geen bewonersplaatsen zijn die geschrapt worden, wel parkeerplaatsen die vooral gebruikt worden door bezoekers en pendelaars. “Hen verwijzen we sowieso beter door naar de ondergrondse parkings.”

Ondertussen is het plan wel in volle uitvoering. Alle nodige vergunningen zijn aangevraagd, buiten voor de stukken aan Naamsepoort en de Louizalaan, waar een wedstrijd voor loopt. Op de Poincarélaan zijn de werken al gestart, en ook de werken aan Botanique en tussen Ijzer en Sainctelette zouden nog dit jaar moeten van start gaan.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni