Stad en Gewest botsen over gratis shoppingbus

Minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) verzet zich tegen een gratis shoppingbusdienst die de Stad Brussel wil inleggen, bijna identiek aan een plan van de MIVB. De Stad had dinsdagochtend al een persconferentie gepland over de buslijn, maar die is op de valreep afgelast. De juristen van Smet en Brussels schepen van Economie en Werk Marion Lemesre (MR) proberen nu tot een vergelijk te komen.

De Stad Brussel had samen met sponsor ING België dinsdagochtend om 10.15 uur een persconferentie gepland over drie elektrische bussen die boven- en benedenstad voortaan gratis met elkaar zouden verbinden. Shoppers zouden zo “het diverse aanbod van winkels in het stadscentrum kunnen ontdekken”. In de zomersoldenperiode in 2016 liet Lemesre al eens (niet-elektrische) bussen uitrukken op dezelfde route.

Maandagavond om tien over negen stuurde Lemesres woordvoerster een e-mail aan de uitgenodigde journalisten om de persconferentie te annuleren. “Een kleine tegenslag genoodzaakt ons om de persconferentie ter gelegenheid van de lancering van de Free Shopping Bussen uit te stellen tot later deze week”, luidt de verklaring.

'Uitstel gevraagd'
Die ‘kleine tegenslag’ is tegenwind van minister Smet, vernam BRUZZ uit goede bron. “Er zijn een aantal juridische zaken die moeten uitgeklaard worden, daarom hebben we de Stad gevraagd de persconferentie uit te stellen”, bevestigt Smets woordvoerder Mathias Dobbels. “Onze juristen zitten nu samen met die van de Stad om te bekijken hoe die kunnen opgelost worden.”

De minister hoorde pas een paar dagen geleden van de precieze plannen, vandaar dat het overleg nog maar net begonnen is. De woordvoerster van schepen Lemesre wil geen verdere commentaar kwijt. Ze zegt dat de persconferentie gewoon zal doorgaan, ergens in de komende dagen.

Dat Lemesre ervan uitgaat dat de bussen gewoon gaan rijden, blijkt ook uit het feit dat de markeringen voor de 'haltes' in de nacht van maandag op dinsdag nog werden aangebracht, ná de afgelasting van de persconferentie dus.

Vorm van openbaar vervoer
Twistappel is onder meer het feit dat de shuttlebussen een vorm van gratis publiek transport zijn die concurreert met de gewestelijke openbaarvervoersmaatschappij MIVB. Die plant nota bene een Citybuslijn, die de "voetgangerszone, de Zavel en de bovenstad" met elkaar gaat verbinden. Voor de lijn zijn zeven... elektrische 'midibussen' (bussen van een kleiner formaat, red.) besteld. Die bussen zouden wel pas eind 2018 geleverd worden.

Dobbels: “Er bestaan natuurlijk andere voorbeelden van uitzonderlijk openbaar vervoer, zoals het schoolvervoer of de toeristische Hop On-Hop Offbussen, die daarvoor een concessie hebben gekregen. We bekijken momenteel de manier waarop ook de shoppingbussen een uitzondering zouden kunnen zijn.”

Een ander onderwerp van debat is de precieze periode waarin de bussen zouden uitrijden. Vanaf 2018 plant het Gewest dus immers een totaal vergelijkbare dienstverlening.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook