Toekomstplan Zuidwijk definitief goedgekeurd

Het zogenaamde Richtschema voor de Zuidwijk is defintief goedgekeurd door de Brusselse regering. Het plan geeft aan hoe de buurt van het belangrijkste Brusselse station moet evolueren. Er is sprake van nieuwe torens, bijkomende woningen en meer aantrekkelijke publieke ruimte.

De principes van het Richtschema zijn niet veranderd in vergelijking bij de goedkeuring in eerste lezing in april vorig jaar. "Het station functioneert vandaag als een eiland", vertelt projectleider Djamel Klouche tijdens een wandeling in de buurt. "We willen de buurten opnieuw laten aansluiten op het station zodat zij mee genieten van de dynamiek van het station."

Daarnaast moeten er op termijn vooral veel woningen en voorzieningen bijkomen. "Tegen 2030 zou de verhouding tussen kantoren en woningen ongeveer 50/50 moeten zijn", klinkt het. "Dat zal de buurt aangenamer maken, ook buiten de kantooruren." Op termijn is er een potentieel van 2.000 woningen.

De stationsbuurt moet ook aantrekkelijker worden door een grondige herziening van de openbare ruimte. "Bedoeling is al het doorgaand verkeer te weren", zegt Tom Sanders van het kabinet van minister-president Rudi Vervoort (PS). "We bestuderen daarom de mogelijkheid om een overstapparking te bouwen dichtbij de Ring." Door het ondergronds brengen van de tram zal alvast heel wat plaats gewonnen worden.

Brusselaars en bezoekers moeten wel nog enkele jaren geduld uitoefenen vooraleer ze de mooie intenties ook in de realiteit zullen zien. "Grote en ambitieuze project inzake ruimtelijke ordening vragen nu eenmaal veel tijd", aldus Vervoort zelf.

Lees verder onder de video

Voedingshal
De eerste concrete realisaties zijn te verwachten over twee à drie jaar. Het gaat dan onder meer over de ruimtes onder de sporen tussen het station en de Kleine Ring. Die zogenaamde quadrilatères staan al bijna een halve eeuw leeg. Er zou plaats zijn voor horeca, winkels, een voedingshal en een fietsparking.

Ook het herziene torenproject Victor zou snel concreet moeten worden. Promotor Atenor zou volgende maand een nieuwe architectuurwedstrijd lanceren. "Het is echt een overwinning dat we het vorige project, dat bijna uitsluitend kantoren telde, hebben kunnen bijsturen", klinkt het bij de minister-president.

Negatieve signalen NMBS
Langs de Fonsnylaan zijn ook nog steeds nieuwe kantoortorens gepland voor de NMBS, ondanks negatieve signalen over dat project vanuit de NMBS en de federale regering. Vervoort en de architecten die het project begeleiden geloven echter dat ze met hun visie uiteindelijk ook de spoorwegen kunnen overtuigen om hun huidige gebouwen te verlaten.

"Het is ook in het belang van de NMBS om hun diensten te centraliseren en hun imago op te poetsen met een nieuw complex", aldus Klouche. "Bovendien kunnen zij een mooie meerwaarde te realiseren door hun bestaande kantoren te herontwikkelen tot bijvoorbeeld woningen. Ze zijn immers al eigenaar van de site waar de nieuwe kantoren moeten komen."

De NMBS heeft hoe dan ook een belangrijke sleutel in handen voor het welslagen van het Richtschema, niet alleen omdat de spoorwegen heel wat gebouwen in de buurt bezitten, maar ook omdat ze akkoord moeten gaan om bijvoorbeeld de ruimtes onder de sporen anders in te vullen. Bovendien heerst ook nog altijd onduidelijkheid over de toekomst van het station zelf. De ontwerpers van het Richtschema willen het alvast een nieuwe voorgevel geven in wat nu de Overdekte Straat is.

Om de plannen bij een breder publiek bekend te maken is ondertussen ook de website www.midi.brussels gelanceerd.

De omgeving van het Zuidstation moet een stuk aangenamer worden, met extra woongelegenheid.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?