'Topman Brussel Mobiliteit houdt informatie achter'

© Bart Dewaele

Verschillende leden van de parlementaire tunnelcommissie uiten kritiek op huidig directeur-generaal van Brussel Mobiliteit Jean-Paul Gailly. Die zou een rapport achterhouden voor de commissie waarin sprake is van burn-outs en een negatieve werksfeer bij zijn administratie.

Gailly kreeg als directeur-generaal van Brussel Mobiliteit de vraag van de commissie om een aantal documenten voor te leggen, waaronder een ouder rapport van onderzoeksbureau Arista over het functioneren van het personeel binnen de administratie van Brussel-Mobiliteit. Over dat onderzoek had toenmalig directeur-generaal Jean-Claude Moureau gezegd dat het gewag maakte van burn-outs en een negatieve werksfeer bij de administratie.

Maar de commissie heeft dat document nog niet ontvangen, bleek deze week. “Directeur Gailly meldde geen weet te hebben van dat rapport. Hij had enkel een onderzoek van Arista over Brusselse taxi’s, iets wat ‘de commissie niet zou interesseren’. Daarmee was de kous af”, zegt Brussels parlementslid Marc Loewenstein (DéFI) aan onze redactie.

“Er is één iemand die liegt of die niet alles vertelt. Ofwel heeft de oud-directeur het mis, ofwel laat de transparantie van Gailly te wensen over”, concludeert Loewenstein samen met andere parlementsleden zoals Céline Delforge (ECOLO).

Resultaten afwachten
Over het functioneren van Brussel Mobiliteit rijzen al langer vragen. Dat er problemen zijn met de organisatie en de bedrijfscultuur, "ontkent niemand, niet in de regering en niet in het parlement", zegt minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) daarover in een parlementair antwoord op Loewenstein. Maar Smet wil wel benadrukken dat de resultaten van de audit moeten afgewacht worden.

Oorspronkelijk had de tunnelcommissie gesuggereerd om het Rekenhof die audit te laten uitvoeren, maar die weigerde dat omdat "dat niet tot de competenties van het Rekenhof" behoort. Dus moest er op zoek gegaan worden naar een externe auditeur. Dat werd uiteindelijk Ernest & Young. De resultaten van die audit werden eerst eind augustus al verwacht, maar zouden "binnen enkele weken" moeten kunnen worden voorgelegd aan de parlementaire commissie.

Competentie van directieleden
In de tussentijd moet de commissie, maar ook directeur-generaal Gailly zelf geduld uitoefenen. Die laatste heeft het daar moeilijk mee en riep eind juli al om 50 extra medewerkers voor Brussel Mobiliteit, waarvan er 30 rechtstreeks zouden moeten ingezet worden op de tunnels. Veel te vroeg om zo'n dingen te verkondigen, aldus Loewenstein en Smet. "Ik wil een objectieve - en geen subjectieve - analyse van hoeveel personen we op welke dienst moeten zetten zodat Brussel Mobiliteit goed functioneert", zegt Smet. 

De audit zal ook het functioneren van de directie en dus van Gailly onder de loep nemen. "Het tweede luik zal de competentie van de directieleden van Brussel Mobiliteit beoordelen, om te kijken hoe zij de verschillende administraties beheren. De regering zal die audit moeten analyseren."

We vroegen directeur-generaal Gailly om een reactie, maar hij wenste niet te reageren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?