Tram- én autotunnel voor Meiser

Onder het Meiserplein in Schaarbeek komt zowel een tram- als een autotunnel. Dat heeft de Brusselse regering beslist. Bij de autotunnel stonden nog een aantal vraagtekens vanwege de hoge prijs.

Brussel minister van Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V) stelde eerder al aan haar regeringscollega's voor om beide tunnels aan te leggen. Daarbij zou echter voorrang gegeven worden aan de tramtunnel. De autotunnel is het duurste onderdeel van de heraanleg van het Meiserplein, met een prijskaartje van 138 miljoen euro.

De Brusselse regering kiest er nu voor om niet te wachten met de autotunnel en alle werken in een keer uit te voeren. Het hele project kost minimaal 249 miljoen euro.

Ook de bovengrond wordt onder handen genomen. Minister Grouwels wil het plein zo aangenamer maken voor zwakke weggebruikers.

Het Meiserplein is al jaren een zwart punt in het Brusselse verkeer. Voor zwakke weggebruikers is het er erg gevaarlijk en zowel trams als auto's staan er vaak vast in de file.

De regering zal haar bevindingen overmaken aan het samenwerkingsakkoord Beliris, dat met de verdere studie van dit project is belast. Als alles volgens plan verloopt, zullen de werkzaamheden aanvatten in 2019. De hele bouw zal zeker 3 jaar in beslag nemen.

De gemeente Schaarbeek is alvast tevreden met de beslissing van de gemeente. "Het werd tijd dat het Gewest zijn verantwoordelijkheid nam in dit dossier", zegt burgemeester Bernard Clerfayt (FDF). "We hopen dat het nu niet bij deze aankondiging blijft en dat dit project ondanks de financiële moeilijkheden het daglicht zal zien."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?