Voorrang voor tramtunnel onder Meiserplein

JCO
© brusselnieuws.be
01/03/2013
Minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) stelt voor om zowel een tram- als een autotunnel aan te leggen onder het Meiserplein. Bij de autotunnel past nog wel een vraagteken vanwege de hoge kostprijs. De tramtunnel krijgt prioriteit. De plaatselijke SP.A verwijt de minister een gebrek aan visie.

Dat staat in de plannen die de minister donderdag voorlegde aan de Brusselse regering. Ze hoopt daarmee een oplossing te bekomen voor wat al jaren een zwart punt is in de Brusselse mobiliteit, in die mate dat het plein in de volksmond ook 'Place Misère' heet.

Een eerdere studie lijstte vier opties op voor het Meiserplein: ondertunneling voor auto en openbaar vervoer, een tunnel alleen voor het openbaar vervoer, een tunnel alleen voor wagens, of helemaal geen tunnel.

Minister Grouwels schuift nu zowel een tram- als een autotunnel naar voor. Die autotunnel zal er echter niet in een eerste fase komen. Er hangt namelijk een prijskaartje aan vast van 138 miljoen euro.

Grouwels wil een gefaseerde aanpak. "In een eerste fase kies ik voor een tramtunnel", zegt ze. "Een autotunnel onder het Meiserplein blijft een optie in een latere fase, zodat we de leefbaarheid van de wijken rond het plein kunnen verhogen. De bouw daarvan is echter sterk afhankelijk van de beschikbare financiële middelen. Als er voldoende geld wordt voorzien, is een aanleg van beide tunnels tegelijkertijd natuurlijk ook mogelijk."

Voorrang voor tram
De voorrang gaat dus naar de tramtunnel, die de Wahis- en de Rogierlaan moet verbinden. Naast lijn 25 en 62, die afdraaien naar de Rogierlaan, zal ook lijn 7 dan onder het Meiserplein rijden. Dat moet hun stiptheid verbeteren, de trams staan nu immers vaak vast op het plein. Er komt ook een nieuw, ondergronds station.

Ander pluspunt voor de tramtunnel is dat de intergewestelijke tramlijnen, die De Lijn op stapel heeft staan, er gebruik van kunnen maken. Een van die lijnen zal het Meiserplein aandoen.

De tramtunnel wordt begroot op 86 miljoen euro, terwijl de heraanleg van de bovengrond tussen de 25 en de 30 miljoen zal kosten. Die herinrichting moet het plein aangenamer maken voor de zwakke weggebruiker, die nu nog het onderspit moet delven onder het autogeweld op het plein.

Voor de realisatie van de tramtunnel en de heraanleg van het plein mikt Grouwels op 2022. "Veel zal afhangen van de financiering, we hopen dan ook dat Beliris zijn steentje zal bijdragen", klinkt het.

Als de Brusselse ministerraad het plan van Grouwels goedkeurt, wordt Beliris, de federale spaarpot voor Brussel, in stelling gebracht om het project verder te bestuderen.

SP.A: 'Gemiste kans'
De plaatselijke afdeling van de SP.A vindt de plannen van Grouwels "zowat de minst verstandige beslissing van de minister deze legislatuur". "De droom om van Meiser een echt stadsplein te maken, ligt aan diggelen", zeggen Liesbet Polspoel en Matthias Van Wijnendaele.

De Schaarbeekse socialisten willen van Meiser een stadsplein maken, naar het voorbeeld van het Flageyplein in Elsene. "De Rogierlaan en de Leuvensesteenweg moeten richting het centrum éénrichtingsstraten worden", klinkt het. "Een autotunnel garandeert het doorgaand verkeer op de middenring. Wie de stad in wil, heeft de Wetstraat en de Rogierlaan. Wie de stad uit wil, de Leuvensesteenweg en de Belliardtunnel. De Plaskylaan en de Cambierlaan zijn lokale wegen waar geen sluipverkeer thuishoort. Op deze manier komt er een plein ter grootte van een voetbalveld vrij."

De vrijgekomen ruimte kan dan worden gebruikt voor markten, en voor openluchtuitzendingen van RTBF en VRT. "Een plein waar mensen elkaar ontmoeten."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni