Tram naar Centraal in de koelkast

JCO
© brusselnieuws.be
21/02/2013
Er komt voorlopig geen tram naar het Centraal Station. Een nieuwe busbaan moet een alternatief bieden. Dat staat in het nieuwe beheerscontract voor de MIVB. Binnen vier jaar moet de capaciteit van het net met een kwart omhoog. Tegen 2022 wordt dan weer 4,4 miljard aan investeringen in de MIVB gepompt.

De geplande heraanleg van het tracé, dat van het Koningsplein over de Kunstberg en de Koloniënstraat loopt, gaat wel door. "Alleen zullen we de tramsporen en de bovenleidingen niet aanleggen", zegt bevoegd minister Brigitte Grouwels (CD&V). "De tramsite zal gebruikt worden als busbaan." Financiële overwegingen zouden aan de basis liggen van de beslissing.

De minister wil niet gezegd hebben dat de tramplannen definitief van de baan zijn. "Nu kunnen we bestuderen hoe we bijvoorbeeld de aansluiting op de nieuwe tram 71 gaan verzekeren", zegt Grouwels.

In het oorspronkelijk plan werden trams 92 en 94, die nu over het Koningsplein en de Koningsstraat rijden, omgelegd om het Centraal Station aan te doen.

De voorlopige schrapping van de tram betekent ook niet dat de heraanleg van metrostation Centraal in het gedrang komt. De nieuwe metro-uitgang op het plein voor het Fortis-hoofdkwartier komt er sowieso. Ook de andere geplande infrastructuurwerken gaan nog door. Er moet wel een nieuwe bouwvergunning aangevraagd worden.

Nieuw beheerscontract
De beslissing over de tram staat in het nieuwe beheerscontract voor de MIVB voor de periode 2013-2017. De Brusselse regering bereikte daar donderdag een akkoord voor.

Het akkoord voorziet onder meer dat de capaciteit van het net tegen 2017 met bijna een kwart omhoog moet. De MIVB verwacht de komende jaren een sterke groei van reizigers. In 2016 worden meer dan 400 miljoen ritten verwacht, tegenover 348 miljoen vorig jaar. Tegen 2025 zou het aantal ritten zelfs tot 550 miljoen stijgen, een groei met ruim 60 procent.

Opvallend:minister Grouwels wil ook inzetten op de kwaliteit van de MIVB. De regering zal de MIVB kwaliteitsnormen inzake dienstverlening, informatie, stiptheid, enz. opleggen. Een onafhankelijk bureau zal de MIVB daar dan op beoordelen.

Faalt de MIVB in zijn doelstellingen krijgt dat ook een staartje. De maatschappij loopt dan immers het risico een boete te krijgen in de vorm van een verlaging van de dotatie.

De dotatie voor de MIVB bedraagt voor 2013 566 miljoen euro.

Voor de periode 2013-2022 moeten er in totaal 4,4 miljard aan investeringen in de MIVB gebeuren. Blikvangers daarbij zijn de uitbouw van een metro naar Schaarbeek en automatische metro's op lijnen 1 en 5. Samen met het Neoproject komt er ook een grote nieuwe stelplaats op de Heizel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni