Bus 71 wordt een tram tussen Delta en Naamsepoort. De Brusselse regering heeft daarover een akkoord bereikt, meldt minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V). De regering wil de Elsensesteenweg ook enkele dagen per week tot voetgangerszone omvormen.

In het nieuwe beheerscontract staan de investeringen die de MIVB tot 2017 zal maken. De Brusselse regering boog zich donderdagvoormiddag over het contract.

Opmerkelijkste aspect uit dat plan is dat tram 71, na een tijdje in de koelkast, opnieuw boven water komt. Het gedeelte van de huidige buslijn 71 tussen Delta en Naamsepoort wordt vertramd, zoals dat heet. De MIVB wil haast maken met de nieuwe lijn en starten in 2015, drie jaar later moet de lijn dan in gebruik zijn.

Het autoverkeer op de Elsensesteenweg wordt daarbij beperkt worden tot een richting, terwijl voor de tramsporen de huidige parkeerplaatsen langs de weg sneuvelen. Over het sneuvelen van de parkeerplaatsen is er al een akkoord met de gemeente Elsene.

Opmerkelijk is ook dat de regering de Elsensesteenweg enkele dagen per week wil omvormen tot voetgangerszone. "Daarover is nog geen akkoord, maar we willen de mogelijkheid open houden", zegt minister Grouwels. "Het zou om een flexibel systeem gaan, zoals in de Nieuwstraat, die 's nachts toegankelijk is voor auto's. In een eerste fase denken we vooral aan zaterdagen."

Elsene tegen
Bus 71 is de drukste lijn van het gewest en is momenteel meer dan verzadigd. De MIVB sprak zich in het verleden al uit voor een vertramming van de lijn, die de capaciteit gevoelig zou verhogen. Ook minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) is al langer voorstander.

De gemeente Elsene toonde zich, net zoals in het dossier rond de heraanleg van de Elsensesteenweg, totnogtoe een hevig tegenstander. De vorige meerderheid in de gemeente nam onder meer een motie aan waarin om een metro onder de Elsensesteenweg werd gevraagd. Dat is technisch echter moeilijk haalbaar.

Minister Grouwels laat nu weten dat er een akkoord is binnen de Brusselse regering. De PS-ministers moeten burgemeester Willy Decourty nog overtuigen om mee te stappen in het verhaal van de tram.

Aan het tramnet worden ook andere uitbreidingen gepland. Zo moet lijn 62 verlengd worden tot de NAVO, blijft tram 9 van Simonis naar Jette op het programma staan en moet lijn 94 in de toekomst tot in Roodebeek lopen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene, Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni