Trams De Lijn komen naar Noordstation

© brusselnieuws.be
08/11/2012
De Lijn wil de geplande tramlijnen in Vlaams-Brabant doortrekken tot het station Brussel-Noord. Dat bleek op een persconferentie van de Vlaamse vervoersmaatschappij en Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V). Zowel de MIVB als de Brussel regering zijn akkoord met de plannen van De Lijn.

Vanaf 12 november start de publieke consultatie voor de opmaak van de zogenaamde Plan-MER (milieu-effectenrapport) voor vier mogelijke nieuwe tramlijnen. Die moeten de autodruk in Vlaams-Brabant en van en naar Brussel verminderen. 10 van de 16 snelwegstroken met structurele files liggen in Vlaams-Brabant en op de Ring rond Brussel. Wie in een van de betrokken gemeenten woont, kan tot 11 januari 2013 opmerkingen formuleren.

Brabantnet
De vier nieuwe tramlijnen krijgen de naam Brabantnet. Drie lijnen zouden Heist-op-den-Berg, Boom en Ninove verbinden met het Noordstation in Brussel. Een vierde lijn, de zogenaamde Ringtram, zal van Jette naar Tervuren rijden via Grimbergen, Vilvoorde en Zaventem.

De definitieve routes van de tramlijnen zijn nog niet bekend. De Lijn schuift voorlopig alleen de grote lijnen van het tracé naar voren. Tegen de zomer van 2013 moet de maatschappij dan haar voorkeurtracés bekend maken.

De nieuwe trams moeten een aanvulling vormen op het GEN-net van de NMBS. "Het is niet de bedoeling om reizigers af te snoepen van de trein of van onze eigen bussen", zegt projectleider Joost Swinnen. "We willen een modal shift teweegbrengen en automobilisten uit hun vierwieler krijgen."

Brusselse regering steunt project
De Lijn pleegde ook al uitvoerig overleg met de MIVB en het Brussels Gewest. "Zowel de MIVB als de regering staan helemaal achter onze plannen", zegt Francy Peeters, directeur van De Lijn Vlaams Brabant. "Onze plannen sluiten ook perfect aan op de uitbreidingsplannen die de MIVB op haar eigen net heeft."

Een ding is zeker. De Vlaamse trams zullen niet aan de gewestgrens stoppen. Volgens Peeters zouden de drie lijnen die naar Brussel zullen rijden hun terminus aan het Noordstation hebben. "We mikken op maximaal een overstap om een reiziger overal in Brussel te krijgen met het openbaar vervoer", zegt hij. "We kunnen dus onze reizigers niet zomaar afzetten op de gewestgrens."

Eén spoorbreedte
De Lijn zal de spoorbreedte van de MIVB overnemen voor Brabantnet. Elders in Vlaanderen rijden de trams op een smaller spoor, maar in Brussel zou dat voor de nodige complicaties zorgen. De twee vervoersmaatschappijen voeren ook al gesprekken over tariefintegratie.

Over budget en timing voor het project willen zowel De Lijn als minister Crevits maar weinig bevestigen. Crevits zei wel dat een publiek-private samenwerking zeker tot de mogelijkheden behoort voor de financiering. Pas in 2013 zal de Vlaamse regering daarover de knoop doorhakken. Op een einddatum voor het project liet Crevits zich niet vastpinnen.

De vier geplande tramlijnen:

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni