Treinbestuurder, Infrabel en NMBS verantwoordelijk voor treinramp

Bekijk ook de afspeellijst: dinsdag 3 december 2019
Updated: 03-12-2019 - 14:36

Volgens de politierechtbank zijn zowel de bestuurder van de P-trein die betrokken was bij de treinramp in Buizingen, als de NMBS en Infrabel verantwoordelijk voor de treinramp die het leven kostte aan 19 mensen. De politierechtbank is van oordeel dat de treinbestuurder door een rood signaal reed door een onoplettendheid, maar het kwam aan de NMBS en Infrabel toe om de nodige veiligheidsmaatregelen te nemen om in een dergelijk scenario een ongeval te vermijden. Dat hebben ze niet of onvoldoende gedaan.

"De treinbestuurder is de laatste schakel in de veiligheidsketen, hij mag nooit de enige garantie op veiligheid zijn", klonk het in het vonnis.

Volgens de rechtbank zijn er overvloedige materiële aanwijzingen die erop wijzen dat de bestuurder van de P-trein voorbij een rood sein is gereden. Zo was hij even voordien voorbij een sein gereden dat op dubbel geel stond, waardoor hij moest weten dat het volgende sein op rood zou staan. Alle geregistreerde gegevens wijzen er ook op dat het bewuste sein wel degelijk op rood stond.

De man reed echter met een locomotief die uitgerust was met een archaïsch veiligheidssysteem, en niet meer voldeed aan de wettelijke vereisten, terwijl er in dezelfde trein een andere locomotief was die uitgerust was met een recenter veiligheidssysteem.De treinbestuurder krijgt geen straf, eerder had het OM al aangegeven geen straf te eisen voor de bestuurder. Volgens het parket en de verdediging moest er worden gekeken naar wie de grootste schuld draagt. De rechter heeft die redening gevolgd.

Grotere fouten

"Met een andere locomotief had de ramp waarschijnlijk niet plaatsgevonden", luidde het vonnis. Ook Infrabel werd verantwoordelijk gehouden omdat het het AVG-communicatiesysteem had weggehaald in het station van Halle, hoewel dat volgens de rechtbank had kunnen bijdragen tot de veiligheid. Daarnaast had Infrabel beslist twee treinen te laten kruisen zonder een spoorwissel te voorzien. "Die spoorwissel had de ramp kunnen vermijden", aldus de rechtbank.

"Er is beslist om de treinen te laten kruisen om op die manier een vertraging van 10 minuten in te halen." Volgens de rechtbank hebben de NMBS en Infrabel niet de nodige lessen getrokken uit de treinramp van Pécrot en zijn hun fouten veel groter dan die van de treinbestuurder. Daarom kreeg de NMBS een effectieve geldboete van 550.000 euro, en Infrabel een boete van 550.000 euro waarvan de helft met uitstel.

'Juridisch probleem met vonnis'

"Mijn cliënt vindt nog altijd dat de rechter zich vergist. Hij blijft erbij dat hij niet door een rood sein is gereden en dat het licht op groen stond", zegt de advocaat van de bestuurder Dimitri De Béco. "Anderzijds is hij wel tevreden dat hij niet alleen verantwoordelijk is gesteld, dat die verantwoordelijkheid gedeeld wordt met anderen, Infrabel en de NMBS in casu."

De politierechtbank was van oordeel dat de man de lichtste fout had begaan en legde hem daarom alleen de eenvoudige schuldigverklaring op als straf. Dat is symbolisch belangrijk voor de treinbestuurder, maar zijn advocaat ziet een probleem.

"Dat is nog steeds een straf, die er weliswaar alleen in bestaat dat hij schuldig wordt verklaard, maar het is helaas een onwettige beslissing", klinkt het. "Vanaf het moment dat de rechter van oordeel was dat onze cliënt de lichtste fout had begaan in vergelijking met de fouten van de twee rechtspersonen, had hij hem helemaal geen straf meer moeten opleggen, zelfs geen eenvoudige schuldigverklaring. Het resultaat zou weliswaar hetzelfde zijn geweest, onze cliënt zou geen straf hebben gekregen."

De verdediging is daarom ook niet van plan daarvoor in beroep te gaan. "Als we in beroep zouden gaan, zou het zijn omdat onze cliënt erbij blijft dat hij niet door het rood is gereden", zegt De Béco. "Anderzijds is hij natuurlijk wel tevreden dat deze procedure nu afgelopen is, ook voor de slachtoffers en burgerlijke partijen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees meer over
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?