Tweede keer campagne tegen vooroordelen tijdens Pride

© Share the color
| In de campagne tonen verschillende Brusselaars een gelakte vingernagel, als steun voor de lgbt-gemeenschap in de stad

Het Brussels Gewest lanceert voor de tweede keer een grote campagne om Brussel LGBT-vriendelijker te maken. Het thema van de Pride dit jaar is intersectionaliteit, de notie dat mensen in een samenleving discriminatie en onderdrukking kunnen ondervinden op grond van een veelvoud van factoren.

"Intersectionaliteit analyseert de maatschappelijke positie van individuen die meervoudige en complexe kruispuntvormen van dominantie en onderdrukking moeten ondergaan op vlak van gender, ras, nationaliteit, herkomst, religie, seksuele oriëntatie, leeftijd en sociale ongelijkheid. Voor veel mensen in grootsteden is dit een dagelijkse realiteit," weet Karima Zahi van equal.brussels, de gelijkekansencel van het Brussels Gewest.

Daarom staat de Pride dit jaar in het teken van intersectionaliteit. Volgens de organisatoren moet er meer aandacht komen voor de complexiteit van discriminatie en onderdrukking. Een manier om de samenleving daarop te wijzen, is de campagne Share the Color. Die werd vorig jaar opgezet door staatssecretaris voor Gelijke Kansen Bianca Debaets (CD&V) en moet ook dit jaar de diversiteit van de lgbt-gemeenschap in de verf zetten.

"We zijn het aan de vele LGBTQI+-verenigingen verschuldigd om voortrekker te zijn en garant te staan voor gelijke rechten voor iedereen," zei Debaets daar vorig jaar over.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?