Uitgelicht: MIVB moet op zoek naar het grote geld

In 2019 wil de MIVB volautomatische metro­stellen op de lijnen 1 en 5. Een operatie die 629 miljoen euro zal kosten. Dat is meer dan een volledige jaar­dotatie van het Gewest aan de vervoersmaatschappij. “We willen nadenken over verschillende financieringsmiddelen,” zegt MIVB-baas Alain Flausch.

P ulsar is de naam van het automatische-metroprogramma. De MIVB heeft er zelfs al een vaste datum voor: op 27 juni 2019 moeten lijnen 1 en 5 zonder bestuurder rijden. Dat zal het mogelijk maken om de metro lineair om de twee minuten te laten rijden tijdens de spitsuren. Momenteel, met een mens achter het stuur, is dat om de drie minuten.

Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) beseft dat het een dure operatie wordt. "In een stad als Seoel zijn er ook automatische metrostellen, en daar werken ze met een publiek-private samenwerking (pps). Ik weet niet of dat voor Brussel werkbaar zou zijn, maar het toont aan dat het alleszins mogelijk is."

MIVB-baas Alain Flausch laat in het midden hoe een automatische metro gefinancierd moet worden, maar hij maakt wel een opening: "We verwachten dat niet alleen het Brussels Gewest financieel zal bijspringen." Flausch beseft dat Pulsar handenvol geld zal kosten. Hij doelt er dan ook op dat de helft van het Beliris-budget (een financiering om verfraaiingswerkzaamheden uit te voeren in de hoofdstad) naar mobiliteitsprojecten gaat, en dat dat in de toekomst niet anders hoeft te zijn. Maar dan spreekt men maar over 125 miljoen euro.

Brigitte Grouwels zegt dan weer dat Beliris officieel bedoeld is voor zulke projecten, en dat er in de Brusselse ministerraad bijna een consensus is dat Beliris opnieuw grotere projecten moet financieren.

De gewestelijke dotatie voor de MIVB bedraagt tot 2011 net iets meer dan vijfhonderd miljoen euro jaarlijks. Voor na 2011 hamert de maatschappij op een stijgende stadsbevolking, en dus op poten­tieel meer reizigers. Op die manier zal er tot 2019 jaarlijks meer geld gegeven worden om deze noden te lenigen. Grouwels laat trouwens weten dat er alvast 23 miljoen euro bij de huidige dotatie gevoegd zal worden, als de ministerraad instemt.

Wegenvignet
Maar dan zijn we nog niet op de eindbestemming. Rond 2025 moet er ook een metrolijn bijkomen in het noorden van Brussel, namelijk van het Noordstation naar Schaarbeek en Evere. Daarvoor is een studie van tien miljoen euro besteld. Over de totale kostprijs van de graafwerkzaamheden en de ingebruikname van die lijn is nog niets bekend. In 2019 ten slotte moet ook het GEN-treinnetwerk klaar zijn, een verwezenlijking waarvan de MIVB zeer zeker mee zal kunnen profiteren. Zo is bijvoorbeeld Bordet, een GEN-station, vanaf 2011 aangesloten op lijn 62 naar Schaarbeek, en in 2025 op de toekomstige metrolijn.

Het aantal reizigers is de laatste jaren alsmaar toegenomen, van 181 miljoen individuele ritten in 2001 tot 312 miljoen in 2010. En in de zomer zal blijken wat de opbreng­sten zijn sinds de invoering van de metropoortjes. Er zijn momenteel 24 stations met werkende poortjes; deze zomer moeten dat er 36 zijn. In 2013 heeft dan ook het laatste (pre)metrostation poortjes.
De metro is een goudmijn voor de MIVB, de ruggengraat van het stadsnet, zeg maar. Het moet nog blijken in hoeverre stijgende inkomsten na jaren van open metrosta­tions en zwartrijden de financiering van toekomstige (automatische) metrostellen kan sponsoren.

In 2013 komt er ook een wegenvignet in België. Omdat er in Brussel haast geen autosnelweg ligt, zal het Gewest een vast compensatiebedrag krijgen: tien procent van de totale inkomsten van alle buitenlandse wagens die gebruikmaken van de Belgische autosnelwegen. Er zijn hiervan geen simulaties bekend bij het kabinet van de minister van Vervoer. Mogelijk betekent die tien procent toch genoeg extra geld in het laatje. Het is een principeakkoord tussen de drie ministers-presidenten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over

Nieuws uit Brussel in je mailbox?