Unizo: ‘Kilometerheffing is belastingverhoging’

© brusselnieuws.be
26/03/2015

De kilometerheffing die de Brusselse regering wil invoeren, is volgens Unizo een "forse belastingverhoging die geen rekening houdt met de economische impact.” De voorgestelde tarieven zijn te hoog, vindt de middenstandsorganisatie.

Unizo stelt zich onder andere vragen over het toepassingsgebied en over de tarieven. Die liggen veel hoger dan in Vlaanderen en Wallonië.

"Een voertuig van 3,5 ton met een euronorm 3 motor dat jaarlijks 15.000 kilometer op gemeentewegen rijdt, kost volgens de voorgestelde tarieven bijna 4.700 euro. Dat is bijna het driedubbele van een gelijkaardig voertuig in Vlaanderen of Wallonië", zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.

“Bovendien betaal je voor dat voertuig vandaag maar enkele honderden euro verkeersbelasting. Dit kun je moeilijk een budgetneutrale benadering noemen.”

Leveren aan de stad zal daardoor duurder worden, een prijsverhoging die doorgerekend zal worden aan gezinnen en bedrijven, zegt Unizo. En omdat er geen heffing voor personenwagens is, zal het fileprobleem blijven bestaan.

Unizo vraagt begeleidende maatregelen voor bedrijven , én vindt dat de kilometerheffing voor vrachtwagens alleen kan als overgang naar een heffing voor alle wegvervoer, dus ook personenwagens.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni