Alain Maron (Ecolo), minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Klimaattransitie, Leefmilieu, Energie en Participatieve Democratie

| Alain Maron (Ecolo), minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Klimaattransitie, Leefmilieu, Energie en Participatieve Democratie.

Verbod op nachtvluchten is "essentiële maatregel" voor Maron, vakbond niet te spreken

© Belga
15/07/2023
Updated: 15/07/2023 15.16u

Het plan van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) om nachtvluchten te verbieden op de luchthaven van Zaventem, is een maatregel die "essentieel is voor de gezondheid van de omwonenden en waar het Brussels Gewest al lang om vraagt". Dat zei Brussels minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) zaterdagochtend via zijn woordvoerder. Maron steunt Gilkinet "volledig".

Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) heeft vrijdag in het interkabinettenoverleg een ontwerp van ministerieel besluit voorgelegd dat de geluidsoverlast voor de omwonenden van de luchthaven van Zaventem moet beperken. Opvallende maatregel is een totaalverbod op nachtvluchten van 23 uur tot 6 uur.

De maatregel werd toegejuicht door buurtbewoners en milieuverenigingen. Ook het Comité Tervueren-Montgomery noemt het voorstel een stap voorwaarts waarop de omwonenden aan het wachten waren. "Maar er rijzen heel wat vragen bij het moment waarop dit voorstel gedaan wordt, een jaar voor de verkiezingen", klinkt het.

"Een dergelijke maatregel had veel eerder kunnen besproken en gepland worden, wat een snelle invoering had mogelijk gemaakt", reageert het comité. "Overleg tussen de verschillende actoren had de legitimiteit van dit voorstel veel sterker gemaakt. De Staten-Generaal, die bij gebrek aan een behoorlijke werkwijze op een mislukking is uitgedraaid, was de perfecte plek geweest om deze maatregel te bespreken en tot een consensus te komen met alle actoren, die daar aan tafel zaten. Dat dit toen niet is gebeurd, wekt argwaan over de aanpak die nu gehanteerd wordt."

Het voorstel van minister Gilkinet biedt de regering wel de kans om de nefaste gevolgen van nachtvluchten op de gezondheid van de omwonenden te erkennen, aldus nog het Comité TM. "De gezondheid is veel te lang uit het oog verloren in dit dossier. Als er één element is waar we allemaal over eens zijn, is het wel dat iedereen die overvlogen wordt, waar hij ook woont, er last van heeft."

Het Comité TM wijst er ook nog op dat de luchthaven zelf al voorgesteld had om 1.500 nachtvluchten te schrappen. "Het is de hoogste tijd in actie te schieten, en het voorbeeld van de luchthavens van Berlijn, Warschau, of Schiphol te volgen", klinkt het nog.

'Economische waanzin'

Verschillende politieke partijen zijn fors tegen, waaronder de meerderheidspartijen CD&V en Open VLD. De liberalen bestempelden het plan als "wereldvreemd en economische waanzin". CD&V-voorzitter Sammy Mahdi sprak van "groene waanzin en degrowth in de praktijk".

Brussels Airport betreurde de "extreme" maatregel die "zonder overleg met de luchthaven" werd gelanceerd. "Het is een waanzinnig idee dat recht in de prullenmand gekeild moet worden", stelde Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen.

Vakbond niet te spreken

ACV-Transcom is niet te spreken over het voorstel van minister Gilkinet. "Niet alleen DHL Aviation, heel wat personeel en economische activiteiten uit de belendende sectoren zoals luchtvaartmaatschappijen, logistiek, de luchthaven zelf... zullen hierdoor enorme schade lijden. Gilkinet zet duizenden gezinnen hun brood op het spel", aldus de vakbond.

"Reizigers gaan trouwens ook niet meer genieten van een volledige vakantiedag in hun vakantieoord, want de vakantievluchten van TUI gaan zo vroeg niet meer kunnen vertrekken of na 23 uur aankomen. Internationale connecties gaan vanop Brussels Airport niet zo eenvoudig meer zijn. En Brussels Airport is met Brussels Airlines en het Lufthansa-netwerk net daarvoor een hub. Net als heel wat andere carriers die met vroege aankomende vluchten net de internationale connecties kunnen maken", haalt de vakbond aan.

De vakbond zegt niet te zullen toelaten dat "op de rug van duizenden werknemers politieke campagnes op gang worden getrokken". "Gilkinet zou beter werk maken van een degelijk juridisch kader voor Brussels Airport, van een nationaal gecoördineerd beleid voor onze luchthavens en luchtvaartsectoren. Daar zijn allicht minder stemmen mee te verdienen."

ACV-Transcom erkent dat er iets moet gebeuren voor het milieu en de omgeving. "Maar in samenspraak met de sectoren, met degelijke overgangsmaatregelen, met respect voor de internationale concurrentiepositie van onze luchtvaartmaatschappijen."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni