Vergunning aangevraagd voor nieuw metrostation Grondwet

Onder de Stalingradlaan en de Zuidlaan komt een nieuw metro- en tramstation genaamd Grondwet. Het project past in de ombouw tot volwaardige metro van de tramtunnel tussen Noord en Zuid. Daarnaast komt er een nieuwe tramtunnel onder de Fonsnylaan. Daarvoor worden de restanten van een vergeten autotunnel gerecycleerd.

Sinds de voltooiing van het station Delacroix in 2006 kreeg Brussel er geen enkel nieuw metrostation bij. De komende jaren wordt de verdere uitbouw van het ondergrondse spoornet echter opnieuw opgenomen, onder meer met de bouw van nieuwe stations in Schaarbeek en Evere. Maar het eerste nieuwe station dat realiteit wordt, is waarschijnlijk Grondwet. In elk geval is de vergunning daarvoor ondertussen aangevraagd. Dat meldt gewestadministratie Brussel Mobiliteit op haar website.

Grondwet moet het bestaande ondergrondse tramstation Lemonnier vervangen. Dat station kan immers niet omgebouwd worden tot metrostation, terwijl het de bedoeling is om in de toekomst metrostellen in plaats van trams door de tunnel tussen Albert en het Noordstation te laten rijden. Dat traject zal samen met de geplande nieuwe tunnel in Schaarbeek en Evere de toekomstige metrolijn 3 vormen. Die zal Albert in Vorst verbinden met Bordet in Evere, via het centrum en de stations Zuid en Noord.

Tunnel onder Zuidpaleis
Behalve een compleet nieuw metrostation, is ook een nieuw stuk tunnel nodig, vanaf het Zuidstation via het nieuwe station onder de Stalingradlaan en vervolgens onder het Zuidpaleis tot aan de bestaande koker onder de Lemonnierlaan.

Het nieuwe station Grondwet wordt bovendien een overstapstation. Er komt namelijk ook een ondergronds perron voor trams en daarop aansluitend een nieuwe tunnel onder de Fonsnylaan. In het nieuwe station zal de metro halt houden op niveau -3, de trams kruisen de Noord-Zuidlijn op niveau -2.

Autotunnel gerecycleerd
De trams vanuit Vorst en Sint-Gillis zullen ondergronds gaan ter hoogte van de Denemarkenstraat. Na twee ondergrondse haltes (Zuidstation en Grondwet) komen de trams opnieuw aan de oppervlakte langs de Zuidlaan (richting Anderlechtsepoort) of langs de Jamarlaan (richting Baraplein). De nieuwe tramtunnel kan overigens gedeeltelijk gebruik maken van de restanten van een vergeten autotunnel van ongeveer 100 meter lang die in de jaren 1960 bestond (zie hieronder een archiefbeeld van de NMBS).

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?