Villo: 22.000 abonnees, uitstel voor tweede fase

© arzitek
Het fietsdeelsysteem Villo telt ondertussen 22.000 abonnees. Vijftien stations uit de eerste fase hebben vertraging opgelopen. Gemeenten die in de tweede fase bediend worden, moeten daardoor nog wat geduld oefenen.

Staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!) maakte een en ander bekend in de commissie Infrastructuur van het Brussels parlement.

Sinds september 2010 heeft Villo er ongeveer tweeduizend abonnees bijgekregen. De gele fietsen winnen dus nog altijd aan populariteit maar de groei is wel minder spectaculair dan voorheen. In de loop van 2010 verviervoudigde het aantal abonnees van 5.000 tot meer dan 20.000.

Volgens uitbater JCDecaux is het normaal dat minder mensen zich lid maken tijdens de herfst en de winter. Bovendien hebben in januari heel wat mensen afgehaakt toen hun gratis proefabonnement afliep. "Maar dat verlies is dus wel ruimschoots gecompenseerd," zegt Jérôme Blanchevoye van JCDecaux aan brusselnieuws.be.

De Lille onderstreept dat behalve het aantal abonnees ook het effectieve gebruik van Villo flink is toegenomen. "Het aantal verhuringen per week steeg van 6.000 begin 2010 tot 25.000 begin 2011. De voorbije winter werd een fiets gemiddeld een keer per dag gebruikt en op het einde van de maand maart kwamen we in de buurt van twee keer per dag. Op dezelfde moment vorig jaar waren de cijfers respectievelijk 0,25 en 1,5. Ons doel is dat elke fiets in de zomer minstens drie keer per dag gebruikt wordt," antwoordde de staatssecretaris op een vraag van parlementslid Serge Patoul (MR-FDF).

Minder klachten
Ook positief is dat er minder klachten zijn over stations zonder fietsen of zonder beschikbare fietspalen. "De situatie is echt verbeterd sinds de fietsen ook 's nachts herverdeeld worden en de stations informatie aanbieden over de beschikbaarheid in nabijgelegen stations. Ook het feit dat er steeds meer gebruikers zijn bevordert de rotatie," zegt De Lille. Op plaatsen waar zich nog altijd een probleem stelt, wordt overwogen om de capaciteit van de stations op te voeren.

Minder goed nieuws is er over de uitbreiding van het systeem. "Het was de bedoeling om de eerste fase af te ronden tegen het einde van 2010. Maar we hebben daarbij geen rekening gehouden met enkele administratieve en technische moeilijkheden die komen kijken bij de keuze van de locatie, het overlegproces en de procedure voor vergunningsaanvragen." Ook lopende of geplande werkzaamheden aan de openbare weg zorgen op sommige plaatsen voor vertraging. Door al die hindernissen wachten vijftien stations nog op hun inplanting of indienstname.

Omdat de voltooiing van de eerste fase vertraging opliep, laat ook de evaluatie van Villo op zich wachten en kan er nog geen werk gemaakt worden van de tweede fase. Die voorziene uitbreiding over het hele gewest zal waarschijnlijk in het voorjaar van 2012 concrete vormen aannemen. Nochtans zijn verschillende gemeenten die vandaag buiten het bereik Villo liggen vragende partij om in het systeem te stappen.

Van Damme: 'Uitbreiding is dringend nodig'
Parlementslid Jef Van Damme (SP.A) betreurt dat de tweede fase op zich laat wachten. "Ik ben blij dat een uitbreiding nog steeds tot de mogelijkheden behoort maar tegelijk word ik toch wat ongeduldig. Het is net in de wijken verder van het centrum dat Villo de grootste toegevoegde waarde heeft. Daar is het openbaar vervoersnet immers veel minder dicht. Een uitbreiding is dan ook dringend nodig. Jammer dat de tweede fase nog steeds niet gestart is."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook