© Christophe Degreef
De Brusselse regering heeft vrijdag de Villo-ordonnantie goedgekeurd, waardoor het verhuursysteem nu ook een wettelijke basis heeft. Staatssecretaris De Lille (Groen!) bereidt nu de uitbreiding naar 5.000 fietsen voor.

De ordonnantie was nodig na klachten tegen de concessie die de vorige Brusselse regering afsloot met Villo-uitbater JC Decaux. De Raad van State oordeelde toen immers dat er geen wettelijk kader was voor zo'n concessie.

"Door voor een concessie te kiezen, heeft het Gewest gekozen voor een toegankelijk systeem waarbij de prijs voor de gebruikers wordt gedrukt," zegt Staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!). "Nu ook de wettelijke basis geregeld is, kunnen we starten met de voorbereiding van de tweede fase. Ik zou namelijk graag zo snel mogelijk Villo-fietsen over heel het Gewest zien rondrijden."

De Lille wil nu de tweede fase van het Villo!-project op de sporen zetten. Die voorziet een uitbreiding van de huidige 2.500 tweewielen naar 5.000, vooral in de minder centrale gemeenten.

Voor er een akkoord met JC Decaux kan afgesloten worden over die uitbreiding, komt er nog een evaluatie van het huidige netwerk. Die oefening zal minstens enkele maanden in beslag nemen, weet het kabinet De Lille.

Ter herinnering: Villo telt momenteel ruim 20.000 abonnees. Elke Villo-fiets wordt 2 à 3 keer per dag gebruikt, al naar gelang het weer en het seizoen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni