Vilvoorde pareert Uplace met versnelde stadsvernieuwing

© brusselnieuws.be
10/12/2010
Het toekomstige winkelcentrum op de Heizel is niet het enige dat concurrentie vreest van Uplace in het naburige Machelen. Om zijn lokale handel te beschermen, vernieuwt Vilvoorde nu versneld zijn binnenstad. Autoluwe straten moeten er een gezellig winkel-wandelcentrum van maken.

Als de naam Uplace valt, gaat het meestal over de hoge concentratie aan toekomstige megawinkelcentra in het noorden van Brussel en daar net buiten. Het is immers tot nader order immers onduidelijk of er zowel voor Uplace (Machelen), Neo (Heizel) als Just under the sky (Van Praetbrug) wel een koperspubliek te vinden is.

Ook het Vilvoordse gemeentebestuur maakt zich - samen met de lokale handel - zorgen over de komst van Uplace. De Leuvensestraat, de grootste winkelstraat van de stad, ligt op amper twee kilometer van de site van Uplace. Om de concurrentie het hoofd te bieden, voert het bestuur nu een versnelde vernieuwing van zijn handelscentrum door.

"In Sint-Niklaas heeft de lokale handel na de komst van een winkelcentrum een terugloop van 60 procent gekend," legt schepen voor lokale Handel Johan Claus (Open VLD) uit aan brusselnieuws.be. "Nu wordt daar aan een heraanleg gedacht. Ik wil vermijden dat we zo laat in actie schieten."

'Blik uit het straatbeeld halen'
Het stadsbestuur besloot nu om de Leuvensestraat autoluw en parkeervrij te maken. Enkel bewoners die naar hun garage rijden zullen nog door mogen. In de visie van het stadsbestuur wordt ook de Grote Markt autovrij. Dat kan echter pas als er parkeercapaciteit komt om de plaatsen die sneuvelen te compenseren. De ondergrondse parking - een idee dat al twintig jaar meegaat in Vilvoorde - wordt nu bestudeerd.

"We willen echt naar een gezellig winkel-wandelcentrum evolueren," legt Claus uit. "En daarvoor moet je het blik - de auto's dus - uit het straatbeeld halen. Maar je moet dat blik natuurlijk ook ergens stoppen. Daarom hebben we die ondergrondse parking nodig."

De Vilvoordse handelaars - en daarin verschillen ze niet van handelaars in Brussel - staan huiverachtig tegenover autovrije of -luwe ruimtes. "Vilvoorde is een boodschappenstad, geen flaneerstad," zegt Eddy De Vlieger, voorzitter van de handelaarsvereniging, in Het Laatste Nieuws. "En wie gaat er nu een tv kopen zonder auto." Met voorbeelden als dat van Sint-Niklaas hoopt de schepen de middenstand toch te overtuigen.

Uplace

Winkel- en belevingscentrum Uplace werd in 2009 voor het eerst goedgekeurd door de toenmalige Vlaamse regering, maar verzandde daarna in een jarenlange procedureslag.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Economie , Uplace

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni