Vivaqua: ‘Vertragingen facturen moeten tegen eind juli opgelost zijn’

© PhotoNews
| (archiefbeeld)

Al maanden ontvangen heel wat Brusselaars hun waterfactuur niet. Volgens Vivaqua ligt de oorzaak bij de overschakeling op een nieuw informaticasysteem. De waterbeheerder maakt zich sterk dat tegen eind juli alle vertraagde facturen verstuurd zullen zijn.

In november schakelde waterbeheerder Vivaqua over op een nieuw informaticasysteem voor het beheer van de klanten. “Dat is de start van een aantal problemen geweest,” vertelt woordvoerder Saar Vanderplaetsen. “Intussen zijn een aantal problemen wel progressief opgelost geraakt.”

Gedurende een korte periode – tot eind december – werden even alle facturen opgeschort. "Daarna hebben we verschillende categorieën van facturen progressief kunnen deblokkeren,” klinkt het. Niet alle, maar wel een meerderheid van de Brusselse gemeenten werd door de problemen bij Vivaqua getroffen.

Intussen laten zowel energieregulator Brugel als Vivaqua weten dat de waterbeheerder de verzending van de waterfacturen sinds juni hernomen heeft. Het plan was dat de achterstand bij de facturering eind juni weggewerkt moest zijn voor de gemeenten Oudergem, Brussel, Watermaal-Bosvoorde, Sint-Agatha-Berchem, Ganshoren, Koekelberg, Sint-Gillis, Schaarbeek, Elsene.

Voor de gemeenten Etterbeek, Sint-Jans-Molenbeek, Ukkel en Sint-Pieters-Woluwe moet de achterstand tegen eind juli weggewerkt zijn. Tegen het einde van de maand moeten alle problemen met andere woorden opgelost zijn. Gebruikers in de andere gemeenten van het Brussels gewest werden volgens Vivaqua niet getroffen door de vertragingen.

“Omdat we de gevolgen van de vertragingen ook in onze inkomsten voelden, is Vivaqua een aantal kortetermijnkredieten moeten aangaan,” aldus Vanderplaetsen. “Die dienden om allerlei betalingen, zoals de facturen naar onze onderaannemers, te kunnen uitvoeren. Ook op het vlak van onze schatkist hebben we nog niet helemaal het niveau behaald van vorig jaar, maar dat komt omdat we een betalingstermijn van een maand hanteren. Omdat we de voorbije maand veel facturen verzonden, zien we nu wel een inhaalbeweging oprukken.”

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?