Voetbalclubs komen met eigen mondmasker voor supporters

© RWDM
| De maskers van RWDM zijn zwart en rood, en tonen duidelijk het logo.

Zowel RWDM, RSC Anderlecht als Union Saint-Gilloise willen mondmaskers aanbieden om te beschermen tegen het coronavirus. De drie Brusselse clubs zullen zelf mondmaskers op de markt brengen.

Vanaf volgende week is het dragen van een mondmasker verplicht voor wie het openbaar vervoer gebruikt. Dat heeft de federale regering beslist. Steeds meer Brusselse gemeentes stellen daarom mondmaskers ter beschikking. Ook voetbalclubs blijven niet achter.

Supporters van RWDM krijgen binnenkort een gratis mondmasker van hun club. Ook de sponsors en medewerkers kunnen rekenen op een gratis exemplaar. Voor andere mensen zullen de mondmaskers 6 euro kosten, zo laat RWDM-voorzitterThierry Dailly weten.

Aanvankelijk kwam een supporter van RWDM al op het idee. Die verkocht voor 7 euro een mondmasker met het logo van RWDM, zo was te zien op een Facebookbericht dat onder supporters circuleerde. De opbrengsten zouden gaan naar RWDM ketjes, maar de bestellingen zijn geannuleerd. Dat laat de initiatiefnemer weten. De voetbalclub zou niet akkoord gegaan zijn met het gebruik van het logo en de naam RWDM.

RWDM-voorzitter Dailly geeft daarop geen commentaar. Wel laat hij weten dat hij een eerste bestelling heeft geplaatst van 3.000 maskers. Tijdens de vergadering met de supporters op 16 mei bekijkt hij met de supporters samen naar welk doel de opbrengst van de betalende maskers zou gaan. Mogelijk gaat die naar een vzw in Molenbeek.

RSCA en USG

Ook voetbalclubs RSC Anderlecht is met mondmaskers bezig, zegt communicatieverantwoordelijke David Steegen. "We zijn, samen met de kledingsponsors, aan het kijken wat de mogelijkheden zijn."
De mondmaskers moeten in ieder geval conform de voorschriften zijn. De prijs van de mondmaskers is nog niet bekend, maar zal volgens Steegen vergelijkbaar zijn met die van andere clubs.

Union Saint-Gilloise blijft ook niet achter met het produceren van mondmaskers. "We werken eraan en zullen er binnenkort over communiceren," zegt CEO Philippe Bormans.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?