Voetgangerszone of niet: klanten blijven lokale handel trouw

© Bruno Fortier - Polo Architects - Arcadis
| De plannen voor een heraanleg van de Gulden Vlieslaan worden gecontesteerd door handelaars

De nieuwe voetgangerzones hebben geen negatief effect op de lokale economie. Dat moet blijken uit een onderzoek van zes ULB-studenten op vraag van GRACQ, de Franstalige fietsersbond.“Voetgangers en fietsers vormen ook een regelmatiger clientèle, die minstens evenveel uitgeven als automobilisten.”

Zes studenten van de Master Milieuwetenschappen en –beheer aan de ULB onderzochten de reisgewoonten van klanten in twee belangrijke Brusselse shoppingwijken: de as Gulden-Vlieslaan-Waterloolaan én de Grote Zavel. Deze wijken worden binnenkort namelijk onder handen genomen waarbij er minder ruimte zal zijn voor auto’s. Dat stoot vaak op verzet van handelaars.

De studenten interviewden 296 klanten en 88 winkeliers tussen oktober 2019 en april 2020. Daaruit blijkt dat winkeliers de projecten vooral als een bedreiging voor hun omzet zien (57,4% voor de Gulden-Vlieslaan en 85% voor de Grote Zavel). Veel winkeliers benadrukken dat vooral de werfperiode een groot gevaar vormt voor hun activiteiten. Sommige handelaars denken wel dat het uiteindelijke resultaat een gunstig effect zal hebben op de commerciële aantrekkelijkheid.

65% van de bevraagde winkeliers op de as Gulden-Vlieslaan - Waterloolaan en bijna alle bevraagde winkeliers op het Zavelplein denken dat hun klanten vooral met de auto komen. De resultaten van het onderzoek geven echter een ander beeld: slechts 19% van de ondervraagde klanten op Gulden-Vlieslaan-Waterloolaan en 57% van de klanten op het Zavelplein komt met de auto.

Trouwe klanten

Het overgrote merendeel van de bevraagde klanten zegt dat ze, ook wanneer het te voet moet, naar deze wijken zal blijven gaan. (93,3% voor de Gulden-Vlieslaan-Waterloolaan en 84,3% voor het Zavelplein).

"Deze enquête toont aan dat de vrees van de winkeliers deels ongegrond is", verklaart Florine Cuignet, medewerker bij GRACQ in Brussel. "Ze zijn gebaseerd op een gebrek aan kennis van de mobiliteitspraktijken van hun klanten en houden geen rekening met de algemene evolutie van de mobiliteitsgewoonten. Het transformeren van winkelstraten in gebruiksvriendelijkere en dus aantrekkelijkere ruimtes heeft net een positief effect op de lokale economie. Voetgangers en fietsers vormen ook een regelmatiger clientèle, die minstens evenveel uitgeven als automobilisten.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?