20191030 Smart city Mort Subite BRUZZ ACTUA 1682
© Photonews | Café A la Mort Subite is volgens Now.Brussels populair bij locals.

Toerismeagentschap Visit.Brussels lanceerde vlak voor de zomer de mobiele webapplicatie Now.Brussels, die in realtime toont waar locals en toeristen uitgaan. Zo kunnen toeristen “het Brussel van de Brusselaars leren kennen”.

De app is gebaseerd op dezelfde realtimedata van Proximus als degene die de politie gebruikte bij de Tourstart. Ze moest inspelen op de zucht naar meer authentieke ervaringen bij vooral jonge Spaanse en Franse toeristen. “Maar in twee maanden tijd hebben 200.000 unieke bezoekers uit 170 landen er gebruik van gemaakt,” zegt woordvoerder Jeroen Roppe van Visit Brussels. “Een onverhoopt succes. Wij zullen nu evalueren of en hoe we verdergaan.”

Locals in de app lijken zich vooral in het centrum en oosten van de stad op te houden. “Ik als Molenbekenaar word niet geregistreerd bij een sociale activiteit in Molenbeek,” legt Roppe uit. “Doe ik dat samen met minimaal 29 anderen in een andere buurt, dan wel.” Mensen uit het westen van Brussel lijken zich dus vaker naar het oosten te verplaatsen dan omgekeerd.

Naast telefoniedata gebruikt de webapp ook foto’s en beoordelingen van sociaal medium Foursquare. “Een van de voorwaarden bij registratie is dat wat je publiceert gebruikt mag worden door derden. Dat is ook bij alle andere sociale media het geval.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving, smart city, technologie, visit.brussels, now.brussels

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni