Watersnood: 'Rand niet opgeofferd om Brussel te sparen'

© brusselnieuws.be
16/11/2010
Her en der werd de voorbije dagen geopperd dat het kanaal Brussel-Charleroi buiten de hoofdstad moest overstromen om Brussel te sparen. Klopt niet, zeggen de bevoegde instanties in Brussel en Vlaanderen. Uit verschillende hoeken is wel kritiek op de versnippering van bevoegdheden. Ondertussen is de scheepvaart tussen Brussel en de Schelde hersteld.

Het waterpeil op het kanaal kan geregeld worden door via de sluizen water af te voeren naar lager gelegen gebied. Dat is echter maar zo tot op zekere hoogte. Het is dus niet zo dat men van bovenaf heeft beslist om bepaalde gebieden te laten overstromen om Brussel te sparen.

"De situatie van het afgelopen weekend was hoogst uitzonderlijk," zegt Alfons Moens, directeur van de Haven van Brussel aan brusselnieuws.be. "Het waterniveau was ongezien en op een bepaald moment steeg het waterpeil met 30 centimeter op 10 minuten. Regelmatig bespraken we de toestand met onze Vlaamse en Waalse collega's. Wij hebben alles gedaan wat we konden om zoveel mogelijk water af te voeren. Maar aangezien de Zenne, die op verschillende plaatsen met het kanaal in verbinding staat, ook vol was, kon daar geen overtollig water naartoe. Daarnaast eindigt het kanaal in de Schelde die onderhevig is aan de getijden. Bij hoogtij kan je dus geen water afvoeren."

Hoge kaaimuren
Hoe komt het dan dat het kanaal in Brussel amper overstroomde? "Brussel heeft hogere kaaimuren die bovendien van gewapend beton zijn. Binnen het hoofdstedelijk gewest is het kanaal dan ook enkel overstroomd waar de oevers lager zijn, zoals in Anderlecht. Bovendien is de eerstvolgende sluis na Molenbeek die in Zemst. Dat betekent dat er een veel grotere bufferzone is." Tussen Anderlecht en de Waalse grens zijn er vier sluizen.

Waterwegen en Zeekanaal nv is bevoegd voor het Vlaamse deel van het kanaal en ook daar is te horen dat er geen gebieden zijn opgeofferd. "Iedereen heeft al het mogelijke gedaan om de schade te beperken," aldus gedelegeerd bestuurder Leo Clinckers aan brusselnieuws.be. "De situatie was nu eenmaal hoogst uitzonderlijk en dan kan je niet uitsluiten dat er zich hier of daar toch problemen voordoen."

Intergewestelijke communicatie kan beter
Het is met andere woorden nooit uit te sluiten dat de waterstroom van het kanaal in uitzonderlijke omstandigheden tijdelijk onbeheersbaar wordt. Toch zeggen verschillende stemmen dat de communicatie tussen de gewesten beter had gekund. "De verwarring rond het al dan niet openen van de sluis van Lembeek heeft aangetoond dat de communicatie tussen de Vlaamse en Waalse autoriteiten mank loopt," zei Waals minister-president Rudy Demotte (PS) op de radio van de RTBF.

Omdat er "verschillende inschattingen" werden gemaakt door het Waalse crisiscentrum, de provincie Waals-Brabant en de Vlaamse autoriteiten viel de beslissing pas na een telefoontje van Demotte naar federaal minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom (Open VLD). "De experts zouden spontaan hun gegevens moeten uitwisselen, zonder tussenkomst van de politiek," aldus Demotte.

Dat is in Brussel wel gebeurd, zo blijkt. "De versnippering maakt het inderdaad niet makkelijker maar omdat we dagelijks met elkaar in contact staan, kennen we de juiste mensen en verloopt de communicatie toch vlot," besluit Brussels havendirecteur Moens.

Ondertussen is de scheepvaart tussen Brussel en de Schelde hersteld. Voor de vrijgave van het kanaal Brussel-Charleroi is het nog wachten op het akkoord van Vlaanderen en Wallonië.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni