Wedstrijd Anspachpark: Stad van de toekomst heeft geen auto's

BT
© Brussel Deze Week
19/10/2012
Afgelopen donderdag werden de laureaten bekendgemaakt van de Anspachpark-wedstrijd van Bral. Zowel de jury als het publiek vond het project 1V4M2A het beste ontwerp voor de heraanleg van een autovrij stuk Anspachlaan tussen De Brouckère en Fontainas. "De grote winnaar is Anspach."

Voor de Brusselse Raad voor het Leefmilieu (BRAL) is het welletjes geweest met het doorgaande verkeer op de 'stadsautostrada' tussen noord en zuid. De Anspachlaan is een barrière die de stad in twee deelt. Bral vindt het tijd om de stad terug te geven aan haar inwoners.

Zestien ontwerpbureaus en individuele ontwerpers zijn ingegaan op de projectoproep van Bral, de ene al meer surrealistisch als de andere.

"Dankzij de inzet van Pic Nic the Streets zijn alle politieke partijen ondertussen te vinden voor een autovrij Beursplein," zegt de Italiaanse stedenbouwkundige Bernardo Secchi van het bureau Secchi & Viganò, die de jury voorzat. "Maar wij zien het nog groter. De Vijfhoek heeft een nijpend tekort aan groene ruimtes, die zijn ontzettend belangrijk als ontspannings- en speelruimte voor een groeiende stadsbevolking. Maar ook de groene corridors tussen parken moeten beter. We willen ook de Zenne opnieuw een plaats geven, al was het maar door middel van waterpartijen."

Secchi is voorstander van een auto­loze metropool tegen 2040. "Dat mag utopisch klinken, maar dat is het heus niet. De stad van de toekomst is autovrij, en dat begint in Brussel bij de Anspachlaan."

Mooie mix
Het ontwerp 1V4M2A van vijf jonge architecten die samen aan de KUL studeerden en nu in Brussel leven en werken, won zowel de eerste prijs van de jury als de publieksprijs.

De jury viel voor de grondige kijk op mobiliteit, met onder meer een doorgaande fietsas langs de Lakensestraat en Arteveldestraat. Ook het feit dat dit ontwerp de centrale lanen over de hele lengte aanpakt, kan bij de jury op bijval rekenen. "Daar waar sommige ontwerpen erg utopisch of juist te vanzelfsprekend zijn, is dit een mooie mix van de twee uitersten: innovatief én haalbaar," voegt Piet Van Meerbeek van Bral eraan toe. "Heel origineel is ook de manier waarop het project verwezenlijkt kan worden: in verschillende fases."

Het is niet meteen de bedoeling dat dit project ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt; Bral zal alle projecten wel indienen bij het volgende schepencollege als inspiratiebron bij de heraanleg. Maar als het van Pieter Maes van 1V4M2A afhangt, kunnen we binnen een jaar al naar een openluchtfilm zitten kijken op de trappen van de Beurs. "Met het Beursplein opnieuw als het ware centrum van Brussel."


Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni