Collage BRUZZ: Eline Willaert & Lars Duchateau

| Collage van de installatie van Esben Weile Kjaer en video van Marilyn Minter op Horst

Horst Festival is terug met nieuwe soundarchitectuur en verrassende zomerexpo

Sophie Moffat
© BRUZZ
30/04/2025

Van 1 tot 3 mei vult Horst Festival de Asiat-site in Vilvoorde opnieuw met muziek, kunst en architectuur. Opvallend dit jaar zijn de reusachtige opblaasbare ratten, een podium waar de muziek van bovenaf neervalt en feministische videoprojecties op de koeltorens. De zomerexpo There Will Come Soft Rains blijft ook na het feestweekend te bezoeken.

Horst festival brengt al sinds 2014 een prikkelende combinatie van beeldende kunst, architectuur en elektronische muziek. Dit weekend kunnen zowel kunstliefhebbers als feestvierders hun gading vinden op het driedaags festival in Vilvoorde.

De kunstwerken en architecturale ingrepen die voor het festival gecreëerd werden, blijven zichtbaar in het park tijdens de zomerexpo – van sculpturen tot nieuwe podia en paviljoenen. Dit weekend presenteren enkele kunstenaars ook performances en installaties die enkel tijdens het muziekfestival te zien zijn.

Zo brengt multidisciplinair kunstenaar en dj Eddie Peake zijn groepsvoorstelling The Pervert naar de Asiat-site. In de performance schakelt een groep goud geschilderde naakte dansers tussen staren en bekeken worden, tegen een live soundscape van de Britse dj.

En ook dit jaar voorziet Horst opnieuw een artistieke invulling voor de koeltorens. Het videowerk van de Amerikaanse beeldend kunstenaar Marilyn Minter, in samenwerking met de Antwerpse galerie Tick Tack, combineert mode-esthetiek en feministische boodschappen en wordt drie dagen lang geprojecteerd op de iconische koeltorens.

Dansen kan niet alleen langs een van de zeven stages, maar ook op de participatieve dansvoorstellingTanin in de Rain Room, waar tijdens het festival performances en talks plaatsvinden.

Zomerexpo

Voor het kunstprogramma nodigde Horst een uitgebreid scala aan Belgische en internationale artiesten uit die de site met hun eigen praktijk invullen. Zo zullen feestvierders dit weekend misschien botsen op de grote opblaasbare sculpturen van reusachtige gouden ratten. De Deense kunstenaar Esben Weile Kjær draait de rol van de rat om: van schepsel dat vaak als ongewenst wordt beschouwd naar blinkende blikvanger.

De Belgische modeontwerper Kenza Taleb Vandeput toont een een grote vlaggenmast die de multiculturele en dekoloniale verhalen in de mode belichaamt. De textielinstallatie wappert aan een bestaande antennetoren op het festivalterrein.

“Het kunstprogramma 'There Will Come Soft Rains' vraagt ons hoe we vanuit conflict en verval kunnen groeien naar een harmonieuze toekomst.”

Louise Goegebeur

artistiek coördinator bij Horst Arts & Music

De Filipijnse Brusselaar Joshua Serafin presenteert op Horst Buried in a Coffin the Size of a Grain of Rice. Het werk is een performatieve ruimte waarin de toeschouwer de hoofdrol speelt terwijl een beeldhouwwerk van een bewaker, midden in een geënsceneerd moeras, waakt over een kind dat nog geboren moet worden.

Oversteek valt in het water

Horst werkt al jaren aan de uitbreiding van het festivalterrein via een oversteek naar de andere kant van de Zenne. Maar de nieuwe brug die de Darse-site met het Asiat Park moet verbinden laat nog op zich wachten. Daarom ontsluit de organisatie dit jaar een extra stuk terrein aan de rand van Asiat Park.

Hoewel de geplande uitbreiding van het terrein niet doorgaat, liet Horst zich voor de zomerexpo inspireren door de vertraging.

De expo is vernoemd naar het gelijknamige gedicht van Sara Teasdale uit 1918. “Hierin beschrijft ze hoe, ondanks de verwoestingen van de Eerste Wereldoorlog en een griepepidemie, een zachte regenbui ongestoord doorgaat en de lente laat opbloeien,” vertelt Louise Goegebeur, artistiek coördinator bij Horst Arts & Music. “Het kunstprogramma There Will Come Soft Rains vraagt ons hoe we vanuit conflict en verval kunnen groeien naar een harmonieuze toekomst.”

Architecturale festivalstages

Ook aan de architecturale context wordt dit jaar stevig gesleuteld. Voor deze festivaleditie ontwierpen de Duitse architecten van Atelier Fanelsa een nieuw dak voor het bekende Rotunda-podium. Het materiaal werd in april op de Asiat-site gemaakt uit invasieve plantensoorten als Japanse duizendknoop, brandnetels en vlierbes en resulteert in 485 vierkante meter plaatmateriaal.

Een andere architecturale blikvanger op het festival is het Dark Skies-podium, waarvoor de gerenommeerde DJ DVS1 samenwerkte met architect Leopold Banchini en ontwerper Giona Bierens de Haan. Het trio ontwierp een tweeledige houten structuur die zowel dient als dak, waaronder de dansers bewegen, maar ook de geluidsinstallatie van de dj omvat. Het geluid weerklinkt van bovenaf en omhult zo de dansvloer.

“Een project als Dark Skies geeft mooi het kruispunt weer waar we als organisatie voor staan,” vertelt Carole Depoorter, architecte bij Horst Arts & Music. “We houden van een indrukwekkend soundsystem, maar het wordt des te interessanter wanneer je een architect en ontwerper er samen met een dj mee laat spelen. Zo kregen we dit bijzondere trio samen rond één tafel om te dromen over hoe een festivalstage anno 2025 er kan uitzien.”

Horst Music Festival loopt van 1 tot 3 mei, de zomerexpo There Will Come Soft Rains is vanaf 15 tot 7 september te bezichtigen in het Asiat Park.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni