Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
SLT092025 Addison Rae

Waarom nemen we Addison Rae nu wél serieus?

Tom Zonderman
© BRUZZ
03/09/2025
Ook in:
en nl

Van dertig seconden playbacken voor miljoenen volgers naar anderhalf uur lang live zingen: Addison Rae moet het podium op zonder filters, cuts of algoritmes. Is dit het moment waarop ze bewijst dat ze méér is dan een TikTok-ster?

In 2021 debuteert Addison Rae Easterling als zangeres met de single ‘Obsessed’, een dancepopnummer dat door de vingers ging van succesproducer Benny Blanco. Het nummer flopt, hoongelach is Raes deel. Rae is fake, zeggen criticasters, ze is een influencer zonder inhoud, een girl next door die op TikTok een miljoenenpubliek aan zich heeft gebonden met simpele dance challenges en playbackvideo’s.

Het tij keert wanneer de demo’s van haar eerste ep lekken en ultieme smaakmaker Charli xcx smeekt om een feature. Lana Del Rey en Rosalía endorsen haar en ze gaat over de tongen met een ijzingwekkende gil op de remixversie van Charli xcx’s hitplaat Brat. Plots kantelt het momentum voor de intussen 24-jarige Rae. Ze mag aantreden op Coachella, haar in juni van dit jaar uitgebrachte, titelloze debuutalbum wordt met lof onthaald.

Die plaat klinkt als een ode aan de vroege jaren 2000, maar met een hyperpopachtige twist: dromerige synths, slanke beats en teksten die glamour tegelijk omarmen en ondergraven. In nummers als ‘Fame is a gun’ en ‘High fashion’ zingt Rae tongue in cheek over glamour en blingbling. De zangeres lijkt plots een van de platen van het jaar te hebben gemaakt.

Raes sprong van cringe naar cool is opmerkelijk. Dichterbij doet Roxy Dekker iets soortgelijks. De Nederlandse won vorig jaar de prestigieuze Popprijs, tot afgrijzen van ‘serieuze’ cultuurkenners. Haar set op Pukkelpop was een overrompeling.

In interviews legt Rae uit hoe TikTok louter om een middel was om haar doel te bereiken: popster worden. Waarom niet een miljoenenpubliek benutten als dat al aan je voeten ligt? Vrouwelijke influencers blijken ook bij uitstek handig met sociale media. Ze hebben traditionele kanalen niet meer nodig om een poppubliek voor zich te winnen. Rae heeft het slim aangepakt.

Daar komt de veranderde tijdsgeest bovenop. Britney Spears werd lang afgeserveerd als bimbo, vandaag wordt ze gezien als pionier die tegen geijkte structuren schopte. Jonge vrouwelijke sterren popsterren als Sabrina Carpenter, Chappel Roan en Olivia Rodrigo domineren het popveld. Ze maken muziek die tegelijk lichtvoetig en zelfbewust is, spelen met mode en internetcultuur, en stralen plezier uit zonder ironie te verliezen.

Rae belichaamt precies die mix, met als extra troef dat ze die stijl rechtstreeks vanuit de TikTok-generatie naar het podium brengt. In een tijd waarin de grens tussen ‘mainstream’ en ‘cool’ vervaagt, wordt dat gezien als geloofwaardig. Nu moet ze dat ook nog live onderstrepen. Anderhalf uur een podium vullen is langer dan dertig seconden op TikTok.

Addison Rae speelt op 4/9 in het Koninklijk Circus, cirque-royal-bruxelles.be