Met 'Kip kap maison' brengt Hans Van Cauwenberghe een hoopvolle, Brusselse volkstheaterversie van Yasmina Reza's meedogenloze satire 'God van de slachting'.
Hans Van Cauwenberghe regisseert Brussels Volkstejoêter: 'Hoop brengen in zware tijden'
Acteur en regisseur Hans Van Cauwenberghe speelde in talloze televisiereeksen en theaterstukken, en slaagt er ook in om het beste uit het liefhebberscircuit naar boven te halen. Zo schopte hij het in 2016 zelfs tot op het TheaterFestival met gezelschap Forsiti'A. Elke twee jaar regisseert hij ook een voorstelling van het Brussels Volkstejoêter. Dit keer is dat Kip kap maison, een verbrusseling van Le dieu du carnage of God van de slachting van de Franse succesauteur Yasmina Reza, over twee koppels die samenkomen om een probleem met hun kinderen te bespreken maar hun beschaafde gesprek al snel laten ontaarden.
"Er bestaan van dit stuk tientallen versies en een verfilming. Wij hebben het einde positiever gemaakt, omdat ik vind dat theater wat hoop en warmte mag brengen in deze bange, zware tijden"
Regisseur
“Ik had in het verleden al de eer om mee te spelen in Kunst,” zegt Hans Van Cauwenberghe. “Dat is een ander successtuk van Yasmina Reza, een auteur met een pientere, scherpe pen. Zij laat op een heel verstandige manier de mens in al zijn schoonheid en lelijkheid zien en kiest daarbij geen partij. Maar ze zet ons wel aan het denken, want in het stuk zet ze twee filosofische strekkingen tegenover elkaar. De strijd die gestreden wordt, is die tussen de wet van de sterkste en de beschaving. Tussen natuur en cultuur. Het ene koppel gelooft in 'de God van de slachting', het andere in het feit dat je conflicten ook kan uitpraten. Dat je conflicten onder vrienden niet uit de weg hoeft te gaan, maar er beter uit kan komen als je het gesprek aangaat. Als kijker kan je zelf een van beide kanten kiezen.”
Een platte komedie is Kip kap maison dus niet. “Het is eigenlijk een spreekstuk,” bevestigt Van Cauwenberghe, “al heb ik het samen met de vier keigoede acteurs (Kevin Van Doorslaer, Kathleen Seghers, Davy Van Stichel en Anouk Van Doosselaer, red.) wel wat fysieker gemaakt. We worden ook goed begeleid door de nieuwe artistieke leider van het Brussels Volkstejoêter Tristan Versteven, en door Brusseleir!-directeur Geert Dehaes. Marc Cnops maakte een glashelder decor dat past bij de scherpe personages, die soms met getrokken messen tegenover elkaar staan. En dan heb je ook nog het Brusselse dialect dat het toegankelijk maakt en helpt om de emoties oprechter te vertalen.”
Het Brussels Volkstejoêter maakt traditioneel ook gebruik van de komische kant van het Brusselse dialect, maar in Kip kap maison gebeurt dat slechts met mate. “Het stuk is geen billenkletser, dus dat gaan wij er ook niet van maken,” zegt Van Cauwenberghe. “Maar er zit wel humor in de voorstelling zelf en in de manier waarop we ze spelen. Er bestaan van dit stuk tientallen versies en een verfilming. Wij hebben het einde positiever gemaakt, omdat ik vind dat theater wat hoop en warmte mag brengen in deze bange, zware tijden.”
Van 7/12 tot en met 2/2 speelt het Brussels Volkstejoêter Kip kap maison in Zinnema, zinnema.be
Lees meer over: Podium , Brussels volkstejoeter , Hans Van Cauwenberghe , Yasmina Reza