Sportcolumn David Steegen: Fietsen in de stad

David Steegen
© Brussel Deze Week
28/06/2013
Stadszender tvbrussel maakte er een mooie reportage over. De portal van de Brusselse media brusselnieuws.be wijdt er eveneens de nodige aandacht aan. De hoofdstad telt (nog) niet genoeg veilige fietspaden. Ondanks de vele inspanningen van de overheid.

We merken het dagelijks. Steeds meer Brusselaars verplaatsen zich met de fiets. Mijn goede vriend Hans laat regelmatig zijn bedrijfswagen in de garage om de dagelijkse tocht van Ganshoren naar zijn kantoor in Strombeek met de fiets te overbruggen. Tijdens de ochtend- en avondspits worden de vele pendelende chauffeurs die stilstaan aan de zoom van het Elisabethpark lachend voorbijgestoken door Brusselaars met een Villoabonnement en fietsers uit de Rand. Ook andere tweewielers veroveren Brussel. Het kruispunt op de Bergensesteenweg, waar maar liefst zeven straten en lanen samenkomen, is een nachtmerrie voor alle weggebruikers. Ook voor de wagens. Het verkeerskluwen is onbeschrijfelijk. Enige ervaring zorgt voor een veilige overgang over het kanaal Brussel - Charleroi.

In de televisiereportage zien we een actiegroep een (deel van een) fietspad aanleggen. Met spuitbussen schilderen ze lachend en kirrend horizontale strepen op de openbare weg. Onze zender maakt gewag van een heuse fietsguerilla. Wat overdreven, want de jonge dertigers en veertigers lijken eerder goedaardig van inborst. De reportage lokt vele reacties uit bij de surfers. De groep maakt deel uit van een gemotiveerde en mondige middenklasse die positief met de stad omgaat. Hun dadendrang wordt ingegeven door positivisme. De fietsers willen op vreedzame wijze onze stad beter maken. Ze hebben geen ongelijk, maar wat haastig op de grond stippellijnen schilderen zal het probleem niet oplossen. Er zijn veel fietspaden in Brussel. Stippellijnen en een geschilderde fiets ertussen. U kent ze wel. De wegmarkering is geen fietspad. "Dat soort fietspaden geeft een vals veiligheidsgevoel," merkt een surfer op brusselnieuws.be terecht op. Het contact met de sterke weggebruiker is te intens.
De overheid doet goed werk. De lange Mettewielaan. Het voorbije jaar is er met man en macht gewerkt aan een veilig en mooi aangelegd fietspad tussen de Basiliek van Koekelberg en het kruispunt met de Ninoofsesteenweg aan Prins Van Luik. De fietsweg loopt langs de openbare weg, afgescheiden van de buslaan en de autobaan. De autoweg is ook gevoelig versmald.

De zwakke weggebruiker wordt steeds sterker. Goed voor onze stad. De fietsende Brusselaars geven het voorbeeld en zorgen, actief, voor een meer leefbare omgeving. De tijd is voorbij dat alleen kinderen en enkelingen, zonderlingen, de fiets gebruiken om zich te verplaatsen in de grote stad. De Deen Per Frimann is een voormalige voetballer van RSC Anderlecht. Hij woonde aan de Ninoofsesteenweg. In tegenstelling tot zijn collega's, ging hij met de fiets naar de trainingen. Daar haalden club en speler regelmatig de voorpagina's mee. Een grootverdiener op een fiets. Ooit kwam Filip De Wilde, voormalige keeper van Anderlecht, met de fiets vanuit het verre Zele naar het Astridpark. Omdat de vrachtwagenchauffeurs staakten. Die tijden zijn voorbij. De fietsers hebben eindelijk de stad veroverd. De zegetocht mag zich doorzetten.

David Steegen is persverantwoordelijke van voetbalclub RSC Anderlecht

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sport

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni