| Voetbalsupporters van de Rode Duivels kijken op café naar de wedstrijd (archiefbeeld).

Voetbal uitzenden wordt betalend, Brusselse cafés amper geïnformeerd

EC
© BRUZZ
05/08/2022

Een voetbalmatch van de Jupiler Pro League uitzenden zal cafébazen voortaan een pak meer kosten. Bovenop het vaste abonnement bij Eleven Sports kan er tot 1.800 euro bijkomen aan zogenaamde exploitatiekosten. Enkele Brusselse cafébazen vielen uit de lucht, maar de sportzender weert zich. “Dit is courant in het buitenland.” Dit weekend zullen vijftig ‘agenten’ van een extern bedrijf langsgaan in verschillende cafés in België om de uitbaters hierover te informeren.

De binnenlandse voetbalcompetitie ging van start op 22 juli. Cafébazen die de matchen van de Pro League willen uitzenden, moeten vanaf nu een licentievergoeding betalen aan Eleven Sports, de sportzender die de rechten twee jaar geleden opkocht. De vergoeding gaat van 69,95 euro per maand voor kleinere cafés (minder dan 30 vierkante meter) tot 99,95 euro voor middelgrote cafés (30 tot 100 vierkante meter) en 149,95 euro per maand voor grotere zaken (vanaf 100 vierkante meter). Voor die laatste loopt de kost op jaarbasis dus op tot 1.800 euro. Dat komt bovenop de vaste abonnementskost van 170 euro per jaar.

"Door covid hebben stond dit project twee jaar on hold. Nu lanceren we het wel"

Jan Mosselmans, Eleven Sports

Eleven Sports stuurde zelf op 15 juli, een week voor de start van de competitie, een persbericht uit om de gewijzigde kosten te melden, maar dat raakte niet tot bij alle cafébazen. “Wij stonden in contact met de horecafederaties bij de lancering van het project. Zij hadden zich geëngageerd om te communiceren naar hun leden,” zegt Jan Mosselmans, head of content bij Eleven.

De Brusselse horecafederatie was nog niet bereikbaar om mee te delen of en hoe zij dat precies hebben gedaan, ondanks herhaaldelijk aandringen. In elk geval is de informatie niet tot bij alle cafébazen geraakt. “Ik was nog niet op de hoogte,” reageert de uitbater van Les Brasseurs. “Ik heb het toevallig gehoord via mijn buurman,” vertelt Jens Wouters van café Merlo. “Dit is wel heel goed onder de radar gebleven.”

Prijzen berekend

Eleven Sports verdedigt zich dat de vergoeding al twee jaar geleden is afgesproken. “Wij zijn twee jaar geleden voor alle rechten van de Pro League gegaan, dus ook die op de commerciële exploitatie van de matchen in bars en cafés,” zegt Jan Mosselmans. “Door covid hebben we dat project twee jaar on hold gezet omdat de druk op horecazaken toen heel groot was, maar nu lanceren we het wel. In onze omliggende landen betalen bars en cafés al jaren voor het uitzenden van de binnenlandse competitie. Het is dus legaal.”

Mosselmans zegt dat de tarieven vooraf berekend zijn in verhouding tot de verwachte winst voor café’s. “Onderzoek wees uit dat steeds meer mensen samen voetbal kijken op café. Wij hebben gebenchmarkt of de kosten in verhouding zijn tot wat men eruit kan halen, en wij vinden van wel.”

“Natuurlijk halen wij dat er wel uit, maar zo wil ik niet redeneren,” zegt Jens Wouters van Merlo. “Je verliest sowieso. Je houdt elke maand minder over en dat is spijtig, want je wil meer dan er gewoon ‘iets’ uithalen.”

"Voetbal is maar een cadeautje voor de klanten. Ik ga daar niet meer dan 1.000 euro per jaar voor betalen"

Arif Kinali, uitbater Au Duc de Brabant

Bij café Au Duc de Brabant in Molenbeek lacht uitbater Arif Kinali eens goed met de prijzen. “Mijn klanten komen naar hier om iets te drinken. Voetbal is maar een cadeautje van het café. Ik ga daar niet meer dan 1.000 euro per jaar voor betalen,” zegt hij. Kinali heeft nog geen abonnement bij Eleven Sports, maar was het wel net van plan. “Aan die prijs ga ik het laten,” zegt hij.

‘Win-win’

Eleven Sports wil de cafés overtuigen dat er ook voordelen verbonden zijn aan de nieuwe licentie. “We proberen een win-winsituatie te creëren waarbij caféhouders onze app kunnen gebruiken om acties of evenementen aan te kondigen,” zegt Mosselmans. Een café dat een wedstrijd op groot scherm zal uitzenden, komt dan met een stip op de digitale kaart van Eleven Sports. “En we bieden nog ander promotiemateriaal ter beschikking om zo’n evenement extra in de verf te zetten,” zegt Mosselmans.

Dit weekend zullen vijftig ‘agenten’ van een extern bedrijf langsgaan in verschillende cafés in België om de cafébazen hierover te informeren, zegt hij nog. “Zij zullen de bar- en caféhouders helpen in het maximaal exploiteren van wat er nu op tafel ligt.” De agenten zijn voor alle duidelijkheid geen controleurs. Daarvoor komt er nog een apart controleorgaan, klinkt het.

Tot en met 31 augustus geldt een overgangsperiode. Vanaf september wordt de vergoeding effectief aangerekend via de facturen bij telecomoperatoren zoals Proximus of Telenet. “Ook zij hebben de nieuwe tarieven normaal gezien gecommuniceerd met hun klanten,” zegt Mosselmans. “Cafés die zeggen dat ze er totaal niets van afweten, dat is een beetje raar.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Sport, Economie, Horeca Brussel, Brusselse cafés, eleven sports, Jupiler Pro League

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni