Enorme Martinibanner aan Flagey moet weg

© SVG
| Het controversiële Martini-spandoek, op de hoek van de Lesbroussartstraat en de Elsensesteenweg aan het Flageyplein

Sinds januari is alcoholreclame verboden in Elsene. Toch hangt er sinds dinsdag een grote Martinibanner aan het Carrefourgebouw aan Flagey. "Als het reclamespandoek niet over 24 uur wordt weggehaald, doen wij het zelf," klinkt het vanuit de gemeente.

Sinds dinsdag prijkt een enorme banner van de aperitiefdrank Martini op de gevel van het gebouw van de de Carrefour Express aan Flagey. De eigenaar van het gebouw hing de reclame er in ruil voor financiering voor de gevelrenovatie.

De gemeente Elsene verbiedt echter reclame voor onder andere ongezonde producten, met name alcohol. De Elsense schepen van Stedenbouw, Yves Rouyet (Ecolo), eist daarom dat de banner wordt vervangen.

“De eigenaar van het gebouw had een vergunning gekregen van de gemeente om een spandoek op te hangen tijdens de renovatiewerken. Een voorwaarde was om ons de banner voor te leggen voor ze die ophingen. Dat heeft hij niet gedaan. Alcoholreclame gaat in tegen de waarden van de gemeente. Daarom hebben wij de verantwoordelijke een geschreven verzoek gestuurd om de banner weg te halen en te vervangen door reclame die geen ongezonde levensstijl promoot.”

Het constructiebedrijf krijgt 24 uur om het reclamespandoek weg te halen. Doet het dat niet, dan doet de gemeente het zelf.

De woordvoerder van Carrefour, die op het gelijkvloers een winkelruimte huurt in het pand, benadrukt dat de supermarkt niets te maken heeft met reclamespandoek. “Wij huren enkel de ruimte", zegt woordvoerder Marco Demerling. "Wij hadden geen enkele inspraak over de gevelrenovaties, noch over de gekozen afbeelding. We hebben wel het constructiebedrijf gecontacteerd en zij zullen zo snel mogelijk de banner vervangen,” zegt Demerling.

Absolut Vodka aan Naamsepoort

Niet alleen op het Flageyplein, maar ook aan de Naamsepoort heeft alcoholreclame een prominente plek. De renovatiewerken aan de gevel van fastfoodketen Quick worden namelijk gefinancierd door het alcoholmerk Absolut Vodka.

“De vergunning voor die werken werd vorig jaar aangevraagd, vòòr de beslissing om alcoholreclame te verbieden. Zolang die werken nog bezig zijn, kan de gemeente daar niets aan doen,” zegt Rouyet.

Reclamebanner_AbsolutVodka_Naamsepoort_Quick
© @GeoffroyKensier
| Quickgebouw aan Naamsepoort met reclamespandoek van Absolut Vodka

Minder reclame

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest keurde in januari een ontwerp van ordonnantie over de herziening van de ruimtelijke ordening goed. Een van de belangrijkste doelstellingen van het project is om de aanwezigheid van zichtbare reclame in de openbare ruimte te beperken.

“Ook in Elsene willen wij reclame inperken. De enige uitzondering daarop zijn spandoeken aan bouwwerven. Reclame is vaak een manier om noodzakelijke renovaties te financieren,” verdedigt Rouyet.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?